sunnuntai 29. heinäkuuta 2012

Kihdin selkää taittamaan

Aamupalalla Verkanissa, odotellaan että keulagasti "heräilee" ;) Lähdetään nyt kohti Ahvenanmaata, onneksi sääennuste lupaa hyvää tällekin päivälle. Pilvipoutaa tiedossa.

Keskiyön valoshow

Viime yö meni muuten mukavasti, mutta heräsin puolen yön aikaan ihmettelemään outoja valoja metsän takana. Mahtavaa salamointia näkyi, mutta mitään ei kuulunut. Kyllä se ukkonen hetken päästä pyyhkäisi meidänkin yli, vettä tuli kaatamalla ja hirveä tuuli, mutta ihan päällä se ei ollut kun jyrinää kuulin vain kerran, salamoiden välkettä sai seurata pidempäänkin. (Tämä alku siis kirjoitettu aamulla ennen lähtöä).

Tartu spinnu tuuleen tartu

Harmaa kaveri ja heikkoa tuulta

Koska satamassa ei tuullut ja päästiin hyvin pois laiturista, niin päätettiin mennä vielä tyhjentämään septi, ensimmäistä kertaa ikinä oli palvelu laiturilla septin tyhjennyksessä, joten nopeaa toimintaa tällä kertaa. Lähdettiin samaa reittiä väylälle kun tullessa. Ihan yhtäkkiä bongasin hylkeen veneen vieressä, Sami ehti näkemään siitä sitten selän kun se jo sukelsi. Väylälle päästyä seurattiin pitkän matkaa koneella kun ruotsalaiset kryssivät edessä, päästiin niistä sitten ohi ja nostettiin omat purjeet. Jungfruskärin kohdalle tehtiin sitten eri reittivalinta kuin ruotsalaiset ja ne pirut pääsivät sitten kihdin selälle ennen meitä ja menivät menojaan.

Usvainen ilma

Ruotsalaiset kryssii

Jatkettiin rauhallisessa tuulessa jennalla kohti Sottungaa. Piti se jennakin kuivata kun kastui kannella eilen ukkosmyrskyssä... Bongattiin matkalla molemmat ruotsinlaivat sekä pari muuta isompaa purtiloa. Perillä Sottungassa oltiin viiden maissa. Ankkurointi sujuin nopsaan ja laiturilla oltiin heti ottamassa köysiä vastaan.

Jack Sparrow ja korvameduusa

Lapset hokasivat naapuriveneestä hienon "leikin" eli köydessä roikkumisen. Ja eikun virittämään spinnun nostinta niin, että lapset pääsivät sen varassa pyörähtämään maston ympäri.

Teini puomilla

Sini Sparrow
Sami Sparrow

Sami the katto kassinen

Ja hetken päästä Sini meni uimatasolle ja huomasi vedessä korvameduusan, eipä tarvinnut paljon houkutella Samia sinne sitä katsomaan ja uimaan.

Tälläistä täällä tänään ja huomenna toivottavasti kohti Bomarsundia.