torstai 21. heinäkuuta 2016

Hellettä, ruuhkaa ja tylsähkö kotimatka 19 - 21.7

Högsårassa päivä valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Aamupalan jälkeen konetimme pikkupätkän Kasnäsiin ja kävimme kaupassa. Septinkin saimme tyhjennettyä. Matka jatkui ja suuntasimme Bodöseen. Satama on auennut tänä kesänä, aiemmin siellä on ollut merivartioasema. Pääsimme purjeilla lähes koko matkan. Olimme perilla joskus klo 15 maissa ja paikka oli jo tupaten täynnä. Yritimme ensin kyselemällä, että olisimmeko päässeet kahden moottoriveneen väliin, mutta ei oikein ollut innostunutta porukkaa niissä veneissä. Sanoivat, että laiturin päästä lähteen kohta joku pois, kun oli tullut vain syömään. No kiertelimme siinä ja sitten meille huudeltiinkin, että tulkaa vaan kylkkäriin laiturin alkupäähän, kyllä siinä syvää on. No näin teimme ja hyvin mahduttiin. Myöhemmin meidän "eteen" tuli vielä toinenkin purkkari, osittain toki perä meidän kyljessä kun ei ihan rantaan asti voinut ajaa.
Bodö valittiin paikaksi myös sen vuoksi, että päästäisiin saunaan. Se kuuluikin 13 euron satamamaksuun. Oli naistenvuorot ja miestenvuorot. Tilattiin siinä sitten Cafe bistorsta ruokaa. Otettiin molemmat luomunaudanliha hampparit ja vaikka odotusaika olikin tunnin, niin kyllä kannatti odottaa, sen verran hyvää oli. Sämpylät myös itse leivottuja, niitä olisi voinut tilata aamuksi veneeseen, sääli kun olimme juuri käyneet kaupassa.
Vaatimattoman näköinen bistro.
Pasi meni ensin saunaan miesten vuorolla, mutta saunominen loppui lyhyeen kun ylälaude irtosi kiinnikkeistään, ei kestänyt viittä miestä... No se onneksi korjattiin samantien ja saunominen pääsi jatkumaan. Naisten vuorollakin oli ruuhkaa, ei todellakaan tarvinnut saunoa yksin. Uimaankin pääsi mukavasti sauna kun on lautalla.
Hamppari oli sen verran täyttävä ettei iltapalaa tarvittu. Unikin maittoi, vaikka oltiinkin laiturin väylänpuoleisella reunalla. Vähemmän siinä keinutti kuin edellisyönä Högsårassa.

Aamulla herättiin ajoissa, oli taas aurinkoinen keli. Satama tyhjeni kymmeneen mennessä aika nopeasti ja mekin lähdimme kohti seuraavaa satamaa eli Brännskäriä. Sinne mentiin siksi, ettei ainakaan tuuli osu satamaan. Siihenkin kyllä valitettavasti osuu ohi ajavien veneiden peräaallot. Päästiin taas osa matkasta purjeilla. Mjoön tienoilla näimme merikotkan joka taisi olla ruuanhaku matkalla, sen verran kärkkäästi sitä lokit ahdistelivat.
 Brännskärissä olimme noin klo 14 maissa, silloin oli vielä hyvin tilaa, mutta aika nopeasti satama täyttyi ja muutama vene kurvasi sitten suosiolla muuallekin, vaikka tilaa olisi ehkä löytynytkin. Teimme ensin vähän ruokaa veneessä ja sen jälkeen ainakin minä otin kaiken irti auringonpaisteesta. Myöhemmin illalla istuskelimme grillipaikalla makkaraa grillaamassa ja juttelemassa muiden veneilijöiden kanssa. Ilta oli sen verran tyyni, että istuskelimme sitloodassakin vielä nauttimassa kesäillan kauneudesta.
Tänä aamuna ei sitten enää paistanut. Tuulikin oli taas sitä samaa pohjoisen ja koillisen välistä mitä on nyt ollut useampi päivä. Tehtiin siinä sitten päätös, että lähdetään kotiin. Kotimatka oli siis erittäin tylsää vastatuuleen jurnuttamista. Toki siinä ehti hyvin hoitaa pakkaamisen veneen sisällä. Satamassa sai vaan kanniskella tavarat autoon.
Kesäloma toki jatkuu vielä, mutta lähdetään välillä autolla liikenteeseen ja suunnataan käymään pohjois-savossa ja pohjois-karjalassa.