maanantai 11. heinäkuuta 2016

Sumua ja oikukkaita tuulia 9 - 11.7.

Lauantaiaamu Glennarsissa valkeni sumuisena. Matkaan kuitenkin lähdettiin kohti Hankoa. Tarkoitus ei ollut jäädä Hankoon vaan mennä vielä vähän eteenpäin. Olimme katsoneet yöpaikaksi Predium nimisen paikan.
Sumua riitti Hankoon asti, sinne saakka ajelimme koneella kun ei oikein tuullutkaan. Onneksi lähestyessämme Hankoa sumu hälveni ja pääsimme nostamaan purjeet. Sellaisen virheen teimme reittivalinnassa, että päädyimme purjehtimaan sisäväylää. Ei olisi kannattanut, varsinkin kun sattui hyvät spinnuolosuhteen. Oli hieman haasteellista kapealla väylällä ajaa spinnulla kun koko ajan vastaan tuli moottoriveneitä tai niitä meni ohi ja aaltoa muodostui. Mutta onneksi sää oli kaunis ja seurasimme regatan veneitä ohipurjehtiessamme.
Yöpaikkamme Predium löytyi helposti, vaikka lopussa sinne olikin kapea ja merkitsemätön reitti. Paikkana se ei ollut kummoinen, mutta 12 eurolla saa rauhallisen yöpaikan, vettä, jätehuollon, wc:t ja septin tyhjennyksen. Sähkön hinnasta ei ole tietoa. Palvelu oli hieman sinnepäin, mitään ei kerrottu kysymättä. Suihkuun olisi ollut kiva päästä, mutta se ei kuulunut palveluihin. Rantasauna olisi ollut, mutta sen hinnasta ei ole tietoa. Kaupassa oli sen verran huono valikoima, että päädyimme tekemään suunnitelmiin muutoksen ja lähteä sunnuntaina käymään Tammisaaressa.
Sunnuntaina aamusta oli ihan pläkä. Saimme septin tyhjennettyä ja suuntasimme Tammisaareen. Matkalla kohtasimme monta venekuntaa, jotka jo tulivat sieltä poispäin, joten satamassa oli hyvin tilaa. Jätimme veneen parkkiin vierasvenesatamaan, kun emme oikein löytäneet kunnon opastusta, että olisiko ollut jotain kauppaparkkia siinä lähistöllä. Kävimme täydentämässä ruokavarastot ja syömässä Niskassa peltileivät. Sitten matka jatkuikin kohti Jussaröä.
Alun muutaman kapeikon jälkeen saimmekin nostaa purjeet. Matkanteko oli joutuisaa ja olimme perillä Jussarössä hyvissä ajoin. Sattui vielä niin hyvä tuuri, että pari venettä teki juuri laiturin suojan puolelta lähtöä, joten saimme paikan sieltä. Jussarön satamaksuun (20 €) kuulu sähkö ja vesi. Satamasta löytyi myös useampi hyvä huussi. Lahdella oli kelluva septi.
Jussarön satama
Kävimme kiertelemässä ja tutustumassa saareen. Pasi on toki käynyt paikalla kerran aikaisemminkin, mutta minulle tämä oli ensimmäinen kerta. Kiipesimme myös entiseen merivalvontatorniin katsomaan maisemia. Ihan mielenkiintoinen ja käymisen arvoinen paikka siis. Yö oli vähän levoton, nukuin huonosti.
Tänään aamulla olikin sitten aika tuuletonta kun lähdimme kohti seuraavaa etappia eli Porkkalaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut purjehtia pitkä päivä suoraan Helsinkiin, mutta päädyttiin kuitenkin tekemään yksi välipysähdys.

Melko pian lähdön jälkeen tuli taas sumu. Siinä sitten mentiin pikkuhiljaa purjeilla eteenpäin, välillä koneella auttaen. Sumu hälveni Porkkalan selälle päästyä, mutta matkanteko ei tullut yhtään joutuisammaksi. Tuulen suuntakin oli idästä eli lähes vastainen. Päädyimme koneajoon loppumatkaksi. Porkkalassa olikin yllättävän paljon porukkaa ja taas kävi tuuri. Yksi vene lähti juuri kun meitä saapui kaksi paikalle ja mahduimme molemmat mukavasti satamaan. Sadekin alkoi samalla hetkellä kun kiinnitimme köysiä.
Satamamaksu on 24 € ja siihen kuuluu vesi, sähkö, vessat, septi, suihkut sekä sauna (naisten ja miesten vuorot). Ja kaikki  tämä kerrottiin kassalla kysymättä ja sanottiin että tulkaa sitten kysymään jos on jotain kysyttävää. Erittäin hyvä palvelu. Huomenna jatkuu matka siis kohti Helsinkiä.