tiistai 28. kesäkuuta 2016

Juhannus

Olikin yksi viikonloppu ettei lähdetty mihinkään, koska lauantaina satoi ja sunnuntaina oli rippijuhlat. Juhannukseksi oltiin saatu kutsu Pasin serkun mökille Katavakariin ja sinne lähdettiin veneellä kun sääennusteet näyttivät poikkeuksellisen hyviltä. Kahdestaan mentiin, Sami käväisi pikareissun Itä-suomessa mutta palasi äkkiä kotiin ja halusi jäädä toipumaan reissustaan yksin.
Pasilla oli jo torstai vapaa, joten olimme pakanneet kaiken valmiiksi ja Pasi lähti puolen päivän aikaan laittamaan venettä lähtökuntoon. Minä pääsin töistä 13:45 ja ajoin samantien Turkuun. Harvemmin olen mennyt veneeseen pelkän käsilaukun kanssa. Aika lailla tasan klo 15 lähdimme. Alkumatkasta pääsimme ihan mukavasti purjeillakin. Ahtaimmat väliköt Maisaareen ja Pyyttiin mentiin koneella. Ströömillä tuuli kääntyi niin vastaiseen, että päädyimme koneajoon.
Alustavasti olimme arvioineet olevamme perillä 00:30 mutta Ströömin jälkeen huomasimme että saimme aikaistaa ilmoittamaamme ETA:ta tunnilla. Ströömiä ajellessa näimme hienon haloilmiön taivaalla. Loppujen lopuksi matkaa kului 8 h 15 min. Perillä jätimme veneen ankkuriin rantaan ja Kari haki meidät busterilla saareen, kun olimme kasanneet yöpymistarvikkeet mukaan.
Perjantaina haettiin sitten aamupalan jälkeen veneestä ruokaa sekä saunomistarvikkeet. Seuraavan kerran veneeseen mentiinkin vasta sunnuntai aamuna kun lähdetiin kohti Turkua.

Juhannus vietettiin perinteisesti grillaten, saunoen, uiden (lähinnä minä) ja kokkoakin poltettiin. Sunnuntai aamulla tosiaan laitettiin kello soimaan kahdeksalta, kun edessä oli vielä 8 tunnin purjehdus Turkuun. Matkaan päästiin puoli kymmenen maissa ja ihan sama 8 h 15 min meni kotimatkaankin. Sunnuntaina oli kyllä heikommat tuulet kuin torstaina, ja yhden sadekuuronkin niskaamme saimme. Muuten juhannuksen säässä ei ollut moittimista.