sunnuntai 7. heinäkuuta 2013

Viikonlopun vaihtelevat tuulet

La-su 6-7.7. teimme purjehduksen Pähkinäisiin, gastina oli Sinin kaveri Merja. Lauantai aamuna kun lähdimme ei vielä tuullut hirveästi, sopivasti, joten pääsimme nopeasti Airiston yli ja kohti Maisaarta. Oikoreittiä taas koneella ja nautimme kahvista ja mustikkapiirakasta kannella. Maisaaren kohdilla nostimme purjeet uudestaan, tuuli oli melko puuskittaista ja reivattiinkin hieman, siinä hötäkässä karkasi kesän eka lippis. Tuuli oli kuitenkin yltynyt verrattain kovaksi puuskissa jopa 12 m/s joten laskettiin iso ja mentiin fokalla ja moottorilla aika haipakkaa pähkinäisiin.

Kesän eka mustikkapiirakka.

Perillä laiturissa oli tilaa, pohjoistuuli teki rantautumisesta haastavaa, mutta onnistuttiin kerralla, laiturilta tuli hyvin apuja. Vene jäi vähän vinosti, mutta kun tilaa oli annoimme olla. Käytiin tyttöjen kanssa maksamassa laiturimaksu ja varattiin sauna seuraavaksi aamuksi klo 10. Tosin saimme mennä sinne jo klo 9 lämmittämään sitä, hyvä diili siis.

Windows maisema

Söimme sitten salaattia ja seuraava purjevene oli tulossa, äkkiä hieman vaihtamaan poijuliinan kiinnityksiä ja saimme tilaa meidän ja saksalaisen veneen väliin, että muutkin mahtuivat. Ankkurilaituri oli tyhjillään kun pohjoistuuli osuu siihen aivan suoraan, kukaan ei halunnut koettaa rantautumista siihen.

Riittävän monella köydellä keulat kiinni laiturissa.

Kävimme "patikoimassa" luontopolun, hienot maisemat kallioiden päältä olikin. Pelästytimme rantapusiskosta peuran juoksuun ja onneksi emme törmänneet käärmeisiin. Illemmalla vielä grillasimme ruokaa ja pelasimme veneessä korttia. Merjan kanssa ei ikinä enää pelata skiboa, se kun väitti ettei ehkä enää osaa kun on niin kauan aikaa sitten pelannut ja voitti kuitenkin kaikki pelit. Unossa sentään muutkin voittivat.

Satamanäkymä luontopolulta.

Su aamulla tosiaan herättiin ajoissa Pasin kanssa aamupalalle ja mentiin lämmittämään saunaa, tytöt saivat nukkua vähän pidempään ja tulivat saunalle vasta klo 10 maissa. Minä kävin uimassakin 4 kertaa ja se vesi nyt niin kylmää ollut vaikka tytöt olivatkin sitä mieltä.

Rantasauna

Veneellä tehtiin vielä lounasta ennenkuin lähdettiin kohti Turkua. Tällä kertaa saimme nauttia myötätuulesta ja t-paidalla sekä sortseilla pärjäsi aivan hyvin koko matkan. Ja välillä tuntui ettei tuulta ole ollenkaan, mutta kun ei ollut kiire mihinkään niin nautimme hitaasta menosta.  Merja taisi hieman käräyttää itseään vaikka suojakerroin olikin kuulemma 50. Toki kapteeninkin pohkeet punoittivat aika kivasti kun ne unohtui rasvata.

Kaiken kaikkiaan oikein onnistunut reissu.