tiistai 30. heinäkuuta 2013

Lämppäri

Ja taas lämppäri pelaa. Niin kuin edellisessä tekstissä luki niin meiltä hajosi matkalla lämmitin (Wallas 2400). Luultavasti viimeinen koettelemus vanhukselle oli merivesi roiskeet pakoputken kautta, kun unohdin sulkea sen. Lämmitin jäi tuulettamaan itsekseen ja lopetti vasta kun siltä irroitti sähköt kokonaan.

Testasin alustavasti venestä irrottelun yhteydessä että olisiko polttokammion lämpö termostaatti juminut (se ohjaa jälkijäähdytystä), ei ollut, jotain muuta siis vikana.

Kotona laitetta enemmän purettaessa syy selvisi, piirilevyllä oli hapettumaa vaikka foliot oli tinattu ja suojalakattu. Ilmeisesti aiemminkin laitteen sisälle oli päässyt merivettä. Hapettumaa oli piirilevyn liitimien reunassa ja jotta sen sai kunnolla putsattua piti liittimet irroittaa levyltä. Liittimien alta paljastui poikki syöpynyt folio, korvasin sen johtimella. Liittimet takaisin paikoilleen uutta suojalakkaa piirilevylle reilusti (liittimet pitää toki suojata teipillä) kuivaus ja testaus, nyt ei kaäynnisty itsekseen.

Päätin vielä tänään koekäyttää laitteen, se olikin ihan hyvä koska ylilämpötermostaatin liitokset olivat sen verran hapettuneet että polttoainepumppu ei aluksi toiminut, liittimet puhtaaksi ja riittävästi virtaa koneelle, nyt toimii ja puhaltaa kuumaa ilmaa. Testaillessa huomasin että käynnistyksessä virtaa kuluu hieman yli 6A (ohjekirjan mukaan 5A) ja maksimi teholla 1,7A (ohjekirjan mukaan 1A), joko laite vie vanhuuttaa enemmän tai sitten on mainosmiehet hiukan pyöristelleet lukuja.

No eipä nyt tullut otettua kuvia, mutta havainnolliset kuvat löytyy Wallaksen sivulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti