perjantai 19. heinäkuuta 2013

Tuulen tuiverruksessa Maarianhaminaan

Heräiltiin aamulla melkoisen huonosti nukutun yön jäljiltä joskus kahdeksan jälkeen. Yöllä kun satoi, tuuli ja tuli aaltoja sekä ukkosti. Lähestulkoon jokaiseen nitinään ja natinaan piti herätä.

Miehistöä vähän väsyttää
Vaikka aamulla satoi  ja tuulta oli luvattu riittävästi, puuskissa jopa 18 m/s, niin päätimme sinnikkäästi lähteä jatkamaan matkaa Maarianhaminaan. Tällä kertaa merikotka havainnon teki Sini, näimme niitä kolme, suurin niistä lensi vielä veneemme yli kohti merta.

Pieniä vesikuuroja, isoja aaltoja ja tuulta (10-18 m/s), sitä riitti koko matkan. Emme sitten nostaneet purjeen purjetta kun oli sen verran kova tuuli.

Perille päästyämme yritimme katsastaa josko sataman suojaisessa osassa olisi tilaa, mutta eipä tietenkään. Useamman taidekierroksen jälkeen päätimme paikan ja tuulen tuivertaessa hieman "heikommin" n 10 m/s otimme suunnan kohti laituria. Onneksi sain poijun kiinni lähestulkoon heti, joten siinä oli sitten meidän paikka! Naapuriveneestä saatiin vielä apuja kiinnittymiseen.

Satamatoimistossa kävimme maksamassa laiturimaksun kahdeksi päiväksi ja varasimme pesukoneen ja kuivausrummun, että saimme vähän pyykkiä pestyä. Sinin kanssa kävimme etsimässä ruokakauppaa huonolla menestyksellä pesukoneen käynnin ajan. Sillä välin oli meidän viereen tullut uusi vene ja heillä oli kanssa ollut hiukan vaikeuksia päästä laituriin, kun oli katkennut poijuköysi ja moottorikin sammunut. Muiden venelijöiden avustuksella pääsivät kuitenkin haavereitta kiinni laituriin. Ja Pasin löysimmekin sitten kyseisen veneen kannelta viskiä ja kaljaa nauttimasta, kun olivat tarjonneet avustajille juomaa kiitokseksi.

Kävimme siirtämässä pyykit koneesta kuivausrumpuun ja sen käydessä  löysimme lasten kanssa sitten kaupankin, kun luimme hieman karttaa. Leipää, maitoa ja leikkelettä puuttui kaapista ja lapsilta limua.

Huomiseksi on varattu ruotsin risteily Rosellalla Maarianhaminasta Kapellskäriin, kun emme tosiaan vielä huomenna aio siirtyä tästä satamasta purjeveneellä yhtään mihinkään.

Tälläkin hetkellä puuskissa tuulee parhaimmillaan 19 m/s, joten melkoisen keikkuvaa on täällä elo.