torstai 25. heinäkuuta 2013

Maarianhamina - Sottunga - Houtskari (Näsby)

Ja me lähdimme satamasta vain hiukkasen kryssien.... vihdoin viimein tiistaina.  No ei me oikeasti mitään kryssitty, mutta minä vähän sössin tuulessa poijuhaan kanssa, onneksi Sini pelasti tilanteen ja pääsimme matkaan.
Hei hei Maarianhamina

Sää muuttui kuin taikaiskusta huomattavasti paremmaksi kuin satamassa, tuulta oli sopivasti ja aurinkokin näyttäytyi. Aluksi etenimme fokalla, myöhemmin nostimme myös reivatun ison ylös. Tällä setupilla pääsimme mukavasti lähelle Degerbytä. Niillä main vaihdoimme sitten peltigenuaan, koska tiedossa oli myöhäisen päivällisen nauttiminen ja matalan väylän ajaminen köli ylhäällä.

Degerbyssä oli isoja purjelaivoja

Meidän edellä matkaa teki toinenkin purjevene ja aivan matalan väylän loppupäässä se otti ja lähti suunnistamaan oikealle, huomattiin siinä sitten ohimennessä, että siellä olikin erinomainen ankkuripaikka, jota ei ole karttaan merkattu. Paitsi nyt ainakin meidän karttaan. Pikaisesti vilaisemalla siellä oli ainakin parisenkymmentä venettä ankkurissa.

Matkalla aurinkokin laski

Sottungaan saavuttiin klo 23 paikkeilla, tokihan satama oli tupaten täynnä. Yksi paikka oli vapaana, mutta siinä oli niin matalaa, että ei menty koettamaan, samaan aikaan tullut toinen purkkari kävi toteamassa, ettei pääse. No onneksi sitten päästiin  La Milka nimisen purjeveneen kylkikiinnitykseen. Olipa nautinto käydä nukkumaan kun veneen perä ei lätkyttänyt, pieni aaltoilu ei haitannut.

Aamulla noustiin joskus kahdeksan maissa ja nautittiin aamupalaa kannella ensimmäistä kertaa koko kesän aikana, kaunis auringonpaiste ja lämmin ilma. Puolen päivän tienoissa lähdettiin sitten jatkamaan kohti Houtskaria.
Sottungassa oli ranskalaisten purjelaiva

Nostettiin iso ja edessä taas fokka, näillä mentiin koko matka Kihdin yli Jungfruskärin kautta. Loppumatka Näsbyhyn on pujottelua välillä kapeallakin väylällä, joten menimme suosiolla koneella. Iltapäivästä oli jopa niin lämmintä, että vaihdoimme t-paidat ja sortsit asuksi, lämpömittari näytti 23 astetta.

Hullut tanskalaiset kanootissaan purjeiden kera

Vähän jänskätti saapuminen siinä mielessä, että onko tilaa, kun satama ei ole suuren suuri, mutta onneksi paikkoja oli useampikin vielä tyhjänä. Kävimme syömässä GrillCafé Skagenissa, kun emme jaksaneet alkaa ruokaa tekemään. Saunottiin ja istuttiin sen jälkeen iltaa kannella, kun kerrankin aurinko paistoi ja ilta oli lämmin ja tyyni. Valittiin vielä veneen paikkakin niin, että ilta-aurinko paistaa sitloodaan.

Voiko kesäilta kauniimpi olla?

Tästäkin päivästä näyttää tulevan aurinkoinen ja lämmin. Tarkoitus on tyhjentää septi ja jatkaa matkaa jonnekin luonnonsatamaan.