maanantai 1. heinäkuuta 2019

Kesälomalla: Örön kautta Kärdlaan

Perjantaina aamulla olimme valmiit starttaamaan Bodöstä kohti Örötä. Kello 9 kun saimme lämpimät sämpylät mukaan, irroitimme köydet saman tien. Matkalla riitti tuulta mukavasti ja viitisen tuntia meni matkaan.
Örössä oli hiljaista ja paljon tilaa. Päätimme nauttia burgerit rannassa, vaikka tuuli yritti kyllä kovin estää ruokailun. Söin ahvenburgerin ja hyvää oli. Pasi söi naudaliha-pekonin ja kuulemma oli myös hyvä. Metsäpalovaroitus oli edelleen voimassa, joten grillata ei voinut. Päädyttiin sitten laittamaan veneessä uuni päälle ja tekemään jääkaapista vähän evästä seuraavan päivän ylitystä varten. Broileria uunissa ja pekonia pannulla sekä hieman pastaa ja vihanneksia. Näistä aineista väsättiin sitten matkaevääksi salaattia.
Saunavuoro rantasaunalla kuului hintaan joten saunottiin toki. Tällä kertaa ei tarvinnut todellakaan saunoa yksin ja uimaseuraakin löytyi. Naistensaunassa annettiin vinkkejä hyvistä satamista sekä saaristomerellä että Viron puolella sekä ihmeteltiin hiljaisia satamia. Kaikilla oli siis se kokemus että normaalia hiljaisempaa on ollut.

Lauantaina lähdettiin septin tyhjennyksen kautta matkaan. Mentiin jo viime vuonna hyväksi havaittua reittiä Öröstä suoraan etelään "luonnonväylää" pitkin, josta suunta suoraan kohti Kärdlaa. Matka oli purjeiden noston jälkeen tylsähkö, samaa suuntaa mentiin pilotilla koko 8 tuntia. Muutamia veneitä nähtiin matkan varrella. Matkaan meni tällä kertaa noin 8,5 tuntia. Illalla syötiin veneessä jämiä mitä oli jäänyt torstailta. Miesten saunassa oli ilmeisesti vilkkaampaa, minä sain saunoa ihan yksin tällä kertaa.
Sunnuntaina pidettiin huoltopäivä. Aurinko paistoi ja oli mukavan lämmintä. Lähdettiin ensimmäisellä bussikyydillä kauppaan täydentämään varastoja. Maitoa, leipää jne piti hakea. Takaisin tultua, tiskattiin ja pestiin pyykkiä. Kuivuivat kyllä hyvin kun oli lämmin ja vähän tuuli. Tankattiin myös vene vedellä. Päivän mittaan tuli muutamia veneitä lisää satamaan, juuri kukaan ei halunnut lähteä. Illemmalla käytiin testaamassa rannan ravintolan tarjonta, hyvä oli sielläkin ruoka. Ja taas saunottiin, tai no minä kävin vain suihkussa, nyt olisi kyllä ollut saunaseuraakin. Pulahdin myös veneen perästä uimaan satama-altaaseen kun muistakin veneistä näin tehtiin.
Maanantain vastaisena yönä nukuttiin kehnosti, tuuli oli melkoinen. Aamulla tultiinkin siihen tulokseen, että taidetaan jäädä vielä tuulta pitämään. Pahin puuska tässä satamassa mitattuna 17,3 m/s, että ehkä oli ihan hyvä jäädä. Yksi vene tästä on päivän aikana lähtenyt. Kävimme Mamma Mia pizzeriassa syömässä itsemme ähkyyn. Huomenna on tarkoitus suunnata kohti Kuivastua, saapa nähdä kuinka monta "tuttua" venettä tästä sinne päätyykään.