tiistai 4. elokuuta 2015

Viikonlopun purjehdus etelään

Viikonloppuna veneen miehityksenä olikin poikkeuksellisesti allekirjoittanut ja Sami. Satama valittiin siten että se olisi mahdollisimman suojainen viikonlopun tuulille ja päästäisiin mukavasti purjeilla koko matka, Helsingholm täytti vaatimukset. Lauantaina oli luoteen ja lännen välistä tuulta 8 - 12 m/s lähes koko matkan ja sen avulla päästiin Airistolta Helsingholmenin edustalle purjeilla eikä tarvinnut edes kryssiä. Vauhtia riitti kivasti ja teinikin jaksoi ison osan matkasta ohjata venettä. Ilma oli kaunis, aurinko paistoi suurimman osan matkasta mutta ei merellä silti mikään liian lämmin ollut, ilma oli noin 15°C.
Meidän saapuessa satama oli jo lähes täynnä, mutta saatiin ihan hyvä paikka kuitenkin, onneksi on taittoköli. Venemäärästä jo pystyi päättelemään että tuskin vapaata saunavuoroa olisi inhimilliseen aikaan vapaana, ja rantautumiskahvien jälkeen kävimme toteamassa että näin on, ensimmäinen vapaa vasta klo 2:den jälkeen yöllä.
Katseltiin hiukan paikkoja sataman lähellä ja bongattiin Helsingholmin "kuuluisa" valkoinen hevonen. Mentiin siitä kuitenkin valmistamaan ruokaa kun nälkä alkoi taas kurnia, tai minähän sen ruuan sain tehdä.
Syömisen jälkeen lähdettiin kävelylle ja pohjoisrannan kallioilla ihailtiin komeita tyrskyjä pitkän aikaa, Sami taisi ottaa satakunta kuvaa niistä. Jatkettiin saaren poikki länsirannalle ja sieltä kierrettiin rantaa myöden takaisin satamaan. Eteläpäässä on hiekkaranta, joka ainakin osittain näyttää siltä että, hiekkaa on pidemmällekin mereen.
Yön aikana tuuli oli kääntynyt lännen ja lounaan välille, ihan niin kuin olikin ennustettu. Hieman tuuli painoi venettä sivusta, mutta kommelluksitta päästiin lähtemään. Purjeet vaan olis kannattanut nostaa jo saaren suojassa eikä vasta sen jälkeen, aukeammalla oli hiukan aallokkoa ja vasta kolmannella kerralla saatiin isopurje ylös. Veneen heiluminen sai ison nostimen vaijerin takertumaan mitä ihmellisimpiin maston rakenteisiin niin että oli laskettava purje ja nostimesta heiluttelemalla irroitettava jumitus ja taas uusi yritys. No saatiin purjeet kuitenkin taas ylös ja tuulta oli mukavat 6 - 10 m/s. Hiukan ennen Pensaria tuuli alkoi hieman heiketä, mutta oli silti ihan riittävä aina Airistolle saakka.
Sunnuntaina oli pilvisempää.
Kiva reissu ja hieno paikka se Helsingholm vaan on.