maanantai 10. elokuuta 2015

Viikonloppuna Parattulassa

Pasi teki taas satamasuunnitelman tuuliennusteen mukaisesti. Valittiin suojainen satama, eikä Peterzenillä oltu koskaan käyty. Ohi on menty useaankin otteeseen, kun on ströömiä pitkin ajeltu, harvemmin siellä on purjeilla päästy. No mutta siis tutustuimme nyt sitten tähänkin satamaan.
Lauantaina startattiin matkaan aurinkoisessa säässä noin klo 10 aikaan. Pasin arvio oli, että olisimme perillä noin 6 tunnin matkaamisen jälkeen. Airistolla nostimme purjeet ja kryssimme jälleen kerran kohti Maisaareen menevää oikoreittiä. Siellä taas vähän tuuli hyytyi joten  menimme suosiolla koneella.
Purjeet jälleen ylös Maisaaren jälkeen, kun tuulta kerran riitti. Aurinko hävisi pilviin, mutta ei sentään satanut. Oikaisimme Pyytinkarien ohi matkalla kohti Kustavia, siellä oli taas kapeaa väylää joten autoimme koneella matkaa. Sen jälkeen saimmekin taas purjehtia. Purjeet laskimme Tiiraleton paikkeilla ja kölin nostimme saavuttuamme ströömille.

Ajo parattulan rantaan on melko kapea, ihmettelen miten siinä heinäkuun ruuhkassa mahdetaan selvitä, kun tuntui ettei siihen kahta venettä ohittamaan mahdu. Meidän kanssa samaan aikaan oli satamaan ajamassa moottorivene ja toinen purjevene, mentiin siinä sievästi jonossa sitten. Matkaan meni itse asiassa alle 6 tuntia. Perille kun päästiin niin jo rannalta huudeltiin, että ottakaa mikä poiju vaan mihin haluatte mennä. Katsottiin siinä sitten sopiva kohta ja rantauduttiin. Itse paikan isäntä oli poikansa kanssa ottamassa köydet vastaan. Kolautettiin siinä vähän laituristakin lastua irti, mutta sitähän sattuu. Saatiin siinä sitten samalla kattava info paikasta, kun kerroimme olevamme ensi kertaa paikalla. Onnistuttiin muuten hienosti rantautumaan ihan saunan eteen, ei ollut pitkä matka kylpemään.
Saapuessamme alkoi vähän sadella, jätettiin sitten suosiolla keulapurje kannelle kun se kerran kastui. Sade kesti vain hetken, joten tutustuimme hieman paikkaan ja aloimme laittaa ruokaa. Pasi savusti lohta Cobbissa ja seuraksi oli uusia perunoita, parsaa sekä hollandaise-kastiketta. Ruuan jälkeen käveltiin vielä hieman ennen saunaan menoa. Saunan jälkeen istuskeltiin hetki sitloodassa, vaikka emme olleetkaan ilta-auringon puolella, niin kyllä siinä vähän aikaa tarkeni istua.
 Sunnuntaiaamu valkeni aurinkoisena ja aamupalan jälkeen lähdettiin kotimatkalle. Toiveissa oli myötätuulessa päästä virittelemään spinnua ensimmäisen kerran tälle kesälle. Aluksi kuivattelimme sitä edellisenä päivänä kastunutta jennaa, mutta sitten saimme spinnunkin nostettua. Pahaksi onneksi tuuli alkoi kääntymään meille epäedulliseksi ja jouduimme sitten laskemaan spinnun. Nostimme jennan takaisin mutta hetken päästä tuli lähestulkoon plägää joten laskimme purjeet kokonaan. Loppumatka sujuikin sitten koneajona.
Minä otin ilon irti auringonpaisteesta ja torkahdin vähän. Pasille kävi  hyljekin esittelemässä kalansaalistaan Taipaluksen kohdilla, minä tietenkin satuin olemaan sisätiloissa tekemässä jotain niinkin järkevää kun räpläämässä kännykkää. Eihän se hylje sitten enää toista kertaa näkyviin tullut.

Loppumatka sujui muuten mukavissa merkeissä, mutta vähän herrankukkaron jälkeen yksi ei niin merten ritari aiheutti veneellään sellaista aallokkoa, että siinä oli pienemmät ja kiikkerämmät veneet vaarassa. Ja kyseisessä paikassa on myös aallonmuodostuskielto...