maanantai 27. huhtikuuta 2015

Telakka puuhia osa 2

Taas on vierähtänyt aikaa kun viimeksi on tullut kirjoiteltua. Telakalla on kayty säännöllisen epäsäänöllisesti ja jotain on saatu aikaankin.

Keulassa oleva ankkuriboksin kennen saranoiden ympärillä on näkynyt murtumia jo usempana vuonna, nyt katsoin hiukan lähempää ja saranat oli lähes irti. Myös uimatason mystisessä luukussa on reunan liitos revennyt ja sekin kaipasi korjausta. Otin kummatkin luukut irti ja korjasin ne kotona autotallissa, kuvasarja kertoo varmaan paremmin mistä on kyse.
Saranan murtuma, ei näytä isolta.
Murtumat on poistettu ja reunat hiottu korjaus laminointia varten.
Korjattuna, vielä topcoat päälle.
Korjaus ulottuu sisäpuolella vauriokohtaa suuremmalle pinta-alalle.
Luukku putsattu ja puunattu.Valmis asennettavaksi takaisin.
Saranan kiinnitys vahvistettuna haponkestävällä palalla.
Uimatason luukun alapuolen reunarepeämä.
Uimatason luukun pohja osittain avattu, sieltähän löytyi kukkamultaa.
Resistanssi mittauksella selviää helposti mihin asti kosteus ulottuu,
kuiva balsa johtaa huonosti sähköä. Tämä yksilö on märkä.
Kaikki märkä balsa poistettu ja sisäpinnat hiottu.
Luukun sisälle tehty vahvistus laminointeja, uusi täyte
liimattu paikalleen ja pohja laminoitu kiinni.
Korjaus valmiina, maalattu 2k polyuretaani maalilla.
Vaihdoin veneen keulassa sijaitsevan navigointivalon uuteen LED versioon, vanha oli alareunasta murtunut ja vihreä valo näytti ennemmin siniseltä kuin vihreältä.
Tästäkin tuli isompi projekti kuin luulikaan, keulakaiteet
oli pakko irroittaa että sai johdon läpivienti reiän suurennettua.
Valmiina, hyvin toimii ja näkyy.
Veneen moottorin keväthuoltoakin tuli tehtyä, uudet jäähdytysnesteet, sinkin tarkistus, polttoainesuodattimen vaihto, esisuodattimen vedenerottimen tyhjennys ja raakavesipumpun tarkistus. Näemmä impelleri kannattaa irroittaa talveksi, Impellerin kumisiiveke, joka on tiukimmassa välissä, oli murtunut talven aikana.
Rikkotunut impelleri
Pian kanssa käytiin liimamassa ja asentamassa maston kaulus, kääntöplokit ja rustiraudat takaisin paikalleen.
Kinni on ja tiiviit. Veneen kansi kaipaa hiukan pesua.
Näyttää ainakin tiiviiltä.
Veneen sisällä ruskeiden osien maalaus on alkanut, maalaus urakka jatkuu varmaankin vielä vesille laskun jälkeen, maali kuivuu hitaasti näillä keleillä.
Keulapiikki on saanut valkoista väriä.
Myös maston valoja on uusittu. Moottoriajo navigointi valoksi tuli LED versio, vanha ei viime kaudella enään toiminut ja valaisimen kotelo näytti erittäin rapealta. Myös ankkurointi valo oli mallia murea, muovi murenee käsiin ja vesi on vieraillut valaisimen sisällä, sekin vaihtui LED versioon. Tuli kerrankin kaikkien maston valaisimien toiminta testattua jännitelähteellä ennen maston nostoa paikalleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti