tiistai 1. heinäkuuta 2014

Viikonlopun viettoa vaihtelevassa säässä

No juhannushan se oli ja meni. Amélie pysyi kotisatamassa kun me muut kävimme Ukin lähistöllä saaristossa nauttimassa kylmästä juhannuksesta.

Viime viikonloppuna lähdimme taas sitten yön yli reissulle. Näköjään tuuliennusteisiin ei ole luottamista, vaan on katsottava merellä että mistä sitä tuulee ja kuinka lujaa. Lähtö laiturista sujui teinien yhteistyönä, Sami otti keulaköydet ja Sini ajoi veneen pois laiturista.
Suuntasimme Verkaniin, kun sinne suuntaan näytti että olisi vähiten vastaista, ehkä. Alkumatkan menimme koneella vastaiseen ja sitten kun pääsimme sivutuuleen nostimme ison ja jennan, joilla matka joutui mukavasti. Vähän välillä tuuli laantui ja kääntyili vastaiseen että kerran jouduimme koneella auttamaan matkan jatkumista. Mukavan aurinkoinenkin päivä oli.

Verkanissa oli porukkaa ja lisää tuli illan mittaan. Ruuan teimme veneellä ja toki saunassakin käytiin. Ravintolan puolella kävimme juomassa yhdet. Sini tosin halusi limun tilalle jäätelöannoksen. Illemmalla pelasimme vielä korttia yhdessä.

Sunnuntaiaamuna heräilimme sateen ropinaan. Verkanissa olisi saanut aamupalaakin 10 e / nuppi, mutta minä olin päättänyt että syödään oma brunssi kun teinit nukkuu yleensä pitkään niin jaksetaan sitten lähteä vatsat täynnä kohti Turkua.
Siinä sitten brunssia nauttiessa sadekin laantui. Keli ei kyllä  pahemmin hellinyt. Mutta purjeet nostettiin kuitenkin ja kovien puuskien vuoksi eteen myrskyfokka ja isokin toiseen reiviin. Matka sujuin muuten mukavasti mutta teinit päättivät vetää herneitä nenään vuorotellen ja siirtyä harrastamaan mökötystä / nukkumista  / pelaamista sisätiloihin.
Tuuli oli jälleen vastainen  ja kryssittiin etiäpäin. Välillä harrastettiin sitten ihan koneajoakin kun oli niin kapea väylä että olisi saanut olla jatkuvasti kääntämässä. Airiston eteläpäässä pystyi taas nostamaan purjeet ja päästiinkin yhdellä halssilla aina Rajakarille asti. Siinä sitten purjeet alas ja köli ylös ja loppumatkaksi mulle sisähommia, vähän siivousta ja tavaroiden järjestelyä.
Mulle tuleekin tässä parin viikon tauko, kun on muita menoja viikonloppuna. Pasi on ehkä tulevana viikonloppuna lähdössä jollain kokoonpanolla jonnekin. Seuraava viikonloppu meneekin reissuissa kokonaan, mutta sitten alkaa se kauan odotettu kesäloma ja saaristomeren kansallispuisto kutsuu.