lauantai 26. heinäkuuta 2014

Utö - Kasnäs

Björköstä lähdimme suuntaamaan kohti Utötä. Päivä oli jälleen lämmin ja tuuleton. Koneajoa siis koko matka. Aivan loppumatkasta alkoi tuulla, mutta olimme jo niin lähellä, ettei enää huvittanut nostaa purjeita. Mitään mullistavaa  matkalla ei tapahtunut, paitsi että näimme ehkä hylkeen vähän ennen perille saapumista. Joku musta möykky meressä, joka ei ollut lintu.
Emme mahtuneet vierasvenesatamaan, mutta saimme paikan luotsiveneiden laiturista. Paikalla oli siis muutama muukin jälleen. Kaupassa käynti ja pieni tutustumisretki vierasvenesataman palveluihin. Meillä nimittäin alkoi olla pula vedestä ja pesullekin olisi ollut kiva päästä.
Utössä on kyltit puskille (Kaapeli ja Vesijohto)
Suihku olisi maksanut 10 euroa niiltä jotka eivät ole vierasvenesataman asiakkaita, ei kyllä selvinnyt edes kysymällä että oliko hinta per vene vai henkilö. Vettä kysyttäessä tuli vastaukseksi, että se on kallista ja maksaa, mutta emme saaneet siihenkään vastausta että mitä 16 litraa juomavettä olisi maksanut... Kaupaltakaan ei vettä saanut kuin pullosta / kanisterista eli ostamalla.

Illemmalla kiersimme vielä tutustumassa saaren nähtävyyksiin. Teimme myös päätöksen jatkaa matkaa sellaiseen kohteeseen josta saa varmasti vettä ja pääsee pesulle. Näin kohteeksi valikoitui Kasnäs.
Matka Utöstä Kasnäsiin on melko pitkä joten aamuksi laitoimme kellon soimaan ja jopa teinit jaksoivat nousta ajoissa ja olimme liikenteessä hyvissä ajoin kahdeksan jälkeen.

Nostimme purjeet heti ja koneen avittamana pääsimme muutaman tunnin ihan mukavasti eteenpäin. Sitten tuuli loppui jälleen kokonaan ja siirryimme taas jälleen kerran pelkkään koneajoon.
Kasnäsissä oli tilaa meidän saapuessamme ihan mukavasti, saimme paikan laiturin sisäpuolelta. Päädyimme ottamaan pelkän satamamaksun ilman kylpylää, kun ajattelimme että ainakaan saunassa ei ole ruuhkaa. Ei ollut ruuhkaa. No eipä kuulemma ollut miesten puolella löylyäkään sen puoleen. Kiuas ei toiminut kunnolla. Naisten puolen saunan löylyistä ei ole tietoa, kun Sinin kanssa kävimme vain suihkussa ja vilvoittelualueella.

Veneen vesitankin täyttökin oli oma pikku operaationsa. Meidän lähistöllä laiturissa oli 2 letkua, joista kumpikaan ei yltänyt veneelle asti. Ja veneen tankki oli siis aivan tyhjä. No Pasi meni sitten kysymään, että löytyykö jatkoa letkuun. Vastaukseksi tuli ensin, että siirtäkää venettä tankkauspaikalle... No ei todellakaan lähdetty siirtämään, kun juuri oli hyvä paikka saatu. No jostain löytyi letku ja saimme sitten vettä, emme tosin olleet ainoa vene, joka asiasta valitti.
Saunan jälkeen kävimme kaupassa täydentämässä ruokavarastoja. Ja koska emme (taaskaan) löytäneet grillipaikkaa, päädyimme ravintolaan syömään. Tai on täällä kaksikin grillipaikkaa, joista toinen ainakin oli lukossa ja missään ei kerrota, että ovatko paikat veneilijöiden käytössä. No ravintolaan meno ei ollut huono idea tällä kertaa, ruoka oli kaikkien mielestä todellä hyvää. Suosittelemme: Kasnäsin burgeria, Ribsejä ja sisäfilepihviä herkkusienikastikkeella ja perunatryffelipyreellä, eikä pizzakaan pahaa ollut. Palvelu oli nopeaa ja mukavaa.

Illalla jostain syystä kaikkia väsytti eli aikainen herätys vaati veronsa eikä jaksettu kovin myöhään valvoa.