torstai 24. heinäkuuta 2014

Aspö-Nötö-Björkö

Lähtiessämme Brunskäristä teimme suunnitelman A ja B. A oli Aspö ja B Björkö. Matka Aspöseen oli lyhyt ja tuulta ei juurikaan joten koneajoksi meni. Satama näytti tupaten täydeltä mutta onnistuimme saamaan laiturin päästä "viimeisen paikan". Tulomme jälkeen meihin kiinnittyi vielä 2 venettä kylkeen ja yksi perään.
Saimme saunavuoron, joten tutustuimme saaristomeren toiseksi parhaaseen saunaan. Minä ja Sini kävimme uimassa ennen ukkosen tuloa. Saunan jälkeen pidimme hetken sadetta veneessä. Se tosin ei kestänyt kovinkaan kauaa.
Pasin kanssa tutustuimme saareen ja kävimme kävelemässä luontopolun. Hellettä piisasi ja yö oli tyyni.
Aamupalan jälkeen aloimme tehdä lähtöä. Ostin puodista meille mukaan sämpylää ja juuri savustettua siikaa.

Suuntasimme kohti Nötötä koska halusimme tankata ja käydä vähän kaupassa. Nötö oli melkoisen täysi, mutta laiturissa oli liikehdintää koko ajan, kun monella muullakin oli sama suunitelma eli kaupassa käynti. Söimme siinä sitten lounaan eli sen siian ja uusia perunoita. Tankkasimme ja lähdimme kohti Björkötä.
Nötön satama
Matkalla jopa tuuli niin, että saimme nostaa hetkeksi purjeet. Oli niin nössö tuuli kuitenkin että minä sain ajaa venettä.
Kun saavuimme Björköseen saimme huomata että sinne oli halunnut tulla moni muukin. Jouduimme jäämään melko kauas hyviltä reiteiltä, mutta kyllä siitä meidän kohdaltakin melko nopsaan järvelle pääsi. Ja mikä paikka. Vesi oli lämmintä ja kalliolla oli mukava löhötä ottamassa aurinkoa. Samantien päätimme että jäämme tänne vielä seuraavaksikin päiväksi.
Sisäjärven rantakallioita
Keskiviikko Björkössä valkeni kauniina ja lämpimänä. Olimme suunnitelleet kiertävämme luontopolun ja siitä sitten sen jälkeen uimaan. Luontopolku oli maisemiltaan mahtava ja säästä johtuen melkoisen hikinen kierrettävä. Sami toimi käärmebongarina ja näkikin niitä kaksi matkan varrella.
Björkön "satama"
Sisäjärvi korkeimmalta kalliolta kuvattuna
Uiminen maistui kierroksen jälkeen, sitten mentiinkin tekemään ruokaa veneeseen. Nuotiopaikka oli meistä kaukana, eikä siellä ollut puitakaan, joten grillausta ei voinut edes harkita.

Ruuan jälkeen menimme vielä Sinin kanssa uimaan järvelle ja ottamaan vähän aurinkoa. Sitä ei tosin sen enempää tässä ole tarvinnut matkan varrella ottaa, sen kun pistää bikinit päälle kun purjehditaan. Veneessä tarkenee merelläkin melko vähissä vaatteissa. Illalla Sami vielä koetti virvelillä kalaonneaan, mutta sai vain kokemusta. Meri oli Björkön laguunissa tyyni ja melko puhdas, että siinäkin olisi voinut uida, toisin kun tällä hetkellä muualla saaristomeressä.