Koska uusi kone/vaihdelaatikko yhdistelmä on n. 4cm pidempi kuin vanha pitää konekopalle tehdä jotain. Minä päädyin siihen että siirsin pari senttiä koppaa eteenpäin, se johtaa siihen että portaisiin pitää tehdä pienet korotuspalat ja kopan taakse palikat jotka lukitsee liikkumisen taaksepäin.
Portaiden korotuspalat pyökistä. |
Konekopan lukituspalikka, talven aikana tätä on tarkoitus siistiä. |
Niin ja tietysti joutui kopan takaosaa hieman leikkelemään pakoletkun ja vaihteiston kotelon takia, niiden päälle teen talvi telakoinnin aikana siistimmän suojan, nyt voisi jo ryhtyä käyttämään venettä siihen mihin se on tarkoitettu.
Koppaan tein myös etureunaan vaaditun ilmanvaihtoreiän, siihen laitan mahdollisesti vielä puhaltimen tehostamaan ilmanvaihtoa kopan sisällä.
Moottorin ilmanvaihtoventtiili |
Viime postauksen jälkeen olen myös tehnyt laponestoventtiilin hieman totusta tavasta poiketen. Normaalisti se asennetaan merivesipumpun ja pakokäyrän väliin, mutta Guyline 95:ssä se on hankala toteuttaa. Konekopan sisällä ei saa venttiiliä tarpeeksi korkealle ja ainut paikka mihin voi kiinnittää on kone, joka varmasti ravistaisi muovisen venttiilin rikki. Jos venttiilin letkuttaisi muualle tulisi letkuista useampia metrejä pitkä ja se vesimäärä voisi olla liikaa ja riskinä olisi että vettä joutuisi kuitenkin koneeseen.
Laponeston voi tietenkin tehdä myös ennen merivesipumppua, silloin vaan ei voi käyttää tavallista alipaineventtiiliä koska sehän horisi koko ajan ilmaa ja pahimmillaan estäisi pumpun toiminnan. Minulla sattui olemaan varastossa yksi laadukas magneettiventtiili, 6mm letkunippoja ja 6mm silikonletkua ja varsinaisena yllätyksenä löysin vielä työkaluista sopivan tuumaisen kierretapin jolla sain kierteenkin letkunipalle.
Tein siis merivesisuodattimen kanteen reiän ja kierteen letkunipalle. Siitä letku magneettiventtilille joka avautuu kun sille syötetään sähköä. Magneettiventtiilin ohjauksen saa kätevästi moottorin sammutus solenoidilta joka aktivoituu n. 20 sekunniksi kun kone sammutetaan. Eli merivesisuodatin, joka on vedenpinnan yläpuolella, tyhjentyy aina kun moottorin sammuttaa. Lappoilmiotä ei pääse syntymään ja tälläinen teollisuuskäyttöön tehty venttiili on hyvin pitkäikäinen.
Erilainen laponesto. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti