sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Kuumaa moottorin asennusta

Torstaina 30.5 sain tiedon että moottori on valmis noudettavaksi maahantuojan, siis Tapimerin, tiloista. Lähdin samantien hakemaan konetta kotiin, matkalla soittelin jo nosturikuskille ja varasin nostoajan, ensimmäinen mahdollinen oli lauantai aamuna 9.30, varasin sen.

Kone laatikossa.
 
Piti kurkata, onko kaikki vielä kunnossa kuljetuksen jälkeen.

Lauantai aamuna odottelin nosturia jo hyvissä ajoin ja katselin taivaalla olevia tummia pilviä. Tietenkin kun nostettiin moottori veneeseen, satoi vettä, ei onneksi kovaa. Lauantaina en muuta ehtinytkään kuin laskemaan koneen ja pohtimaan asennusstrategiaa. Hiukan jännitti että mahtuuko kone kuitenkaan paikkaansa, öljypohja on melko alhaalla tässä koneessa.

Kone laskettu 50x100 pattinkien päälle (muuten olisi öljypohjan varassa)

Singahdin heti sunnuntai aamuna puuverstaan kautta veneelle. Tein verstaalla korotuslätkiä joilla hain sopivaa asentoa koneelle. Sattumalta 35mm korotuksilla kone asettui niin hyvin paikalleen että akseli on n.0,2mm tarkkuudella oikeassa linjassa, vaatimus on alle 0,1 mieluummin 0,05mm tarkuudella. Öljypohjan ja veneen pohjan väliin jäin noin 1cm, taitaa juuri ja juuri riittää. Eli maanataina haetaan metalliset 35mm korkeat palikat jostain Salon pajalta tai K-raudasta.
Laittelin myös Polttoaineletkua, virtakaapelia, merivesiletkun ja kaasu- sekä vaihdekaapelin moottoriin kiinni. Merivesisuodatinkin tuli ruuvattua sopivaan paikkaan kiinni. Vielä jäi paljon tekemistä ennen kuin moottorin voi käynnistää, joudun takuun pysymisen vuoksi laittamaan laponestoventtiilin koneeseen ja sillekin tarvitaan letkuja ja miettiä hyvä paikka. Ovat onnistuneet tässä moottorissa laittamaan kaikki liitännät eri puolelle kuin volvossa, no vaihdevipu on samassa paikassa.

Korotuslätkillä oikeaa korotusta hakemaan.

Korotuspaloja

Tällä virityksellä sain helposti nostettua ja laskettua
konetta korotuspalojen  laittamista varten.

Kun kerran kone vaihdetaan ja siihen tulee uusi ohjauspaneeli, niin samaan konkurssiin ostin uuden kaukohallintalaitteen ja uudet kaasu/vaihde kaapelit. Asensin sen sunnuntain helteessä. Aika hyvältä vaikuttaa, vanha olikin jo todella kulunut ja klappia oli tullut paljon. Piti laittaa muovinen korotuspala joka peittää vanhan reikää, se kun oli eri mallinen ja tietenkin suurempi. Sama juttu on myös moottorin ohjaupaneelissa, tein siihenkin sopivan korotuspalikan jolla saan vanhan reikää piiloon.
Mutta kylläpä oli kuuma päivä, veneen sisällä lämpö nousi yli 30°C ja ulkona auringossa tarkeni.

Uusi kaukohallintalaite asennettuna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti