Tänään pääsin asennuksessa koekäyttö vaiheeseen, ilmauksen (polttoaine ja jäähdytysjärjestelmä) ja tarkistusten jälkeen pääsin kokeilemaan käynnistystä. Laakista lähti tosin sammuakseen heti koska polttoainelinjoissa oli ilmaa vaikka kovasti niitä ilmailin, no toisella yrityksellä jäi sitten käymään. Hienosti se hyrisi, huomattavasti tasaisemmin käy mitä vanha kone, onhan tässä toki yksi sylinteri enemmän ja uudet vaimenninkumit. Hetken käyttelin ja vielä hienosäädin kaasukaapelin että meni tyhjäkäynnille. Vaihdekin vai pitäisikö sanoa kytkin menee päälle juuri niin kuin sen kuuluukin.
Vielä on paljon tekemistä ennen kuin voi merelle lähteä. Pitää kiinnitellä muutama osa ja muokata konekoppaa että moottori saa ilmaa ja mahtuu kopan sisään, polttoainemittarille järjestää käyttösähköä ja muuta pientä joissa aikaa saa kulumaan pari päivää.
|
Koneen korotus- / kiinnityspalikat tehty 70 x 12mm lattaraudasta, luulisi kestävän. |
|
Siellä ne nyt on, uusi hallintalaite ja mittaripaneeli |
|
Mittaripaneeli. Vanhan koneen sammutusvivun reikä
laitetaan umpeen seuraavalla talvitelakoinnilla. |
En löytänyt tekstistä minkä moottorin valitsit, mutta kuvista päätellen se olisi Nannin N3.21 eli n. 20hv:n kone. Minulla on samanlaisessa veneessä vanha 13hv:n moottori ja olen ajatellut sen vaihtamista johonkin samaan kokoluokkaan. Kiinnostaisi tietää, miten se kulkee tuolla moottorilla? Ja minkä kokoinen potkuri sulla on siinä?
VastaaPoistaMoottori on tosiaan tuo Nanni Kubota N3.21. Täydellä kaasulla kulkee noin 7 kn jolloin kierrosluku noin 3500 rpm, kaksilapaisesta potkurista ei sen tarkempaa tietoa muutakuin sama kuin edellisellä moottori/kytkin paketilla.
VastaaPoistaKiitos tiedosta. Guyline 95:n vesirajan pituus on finlys taulukon mukaan 8m, josta saadaan laskennalliseksi runkonopeudeksi n. 6,9solmua, joten paljon sen kovempaa ei kannata moottorilla yrittääkään puskea, kuluu vain turhaan polttoainetta.
VastaaPoistaMinulla on 15x10 (halkaisija 15tuumaa ja nousu 10 tuumaa) kaksilapainen taittolapapotkuri ja tiedän varmaksi, että ainakin yhdessä toisessa 95:ssä on saman kokoinen potkuri. Mutta minulla on se 13hv:n kone ja siinä toisessa on 18hv:n kone. Pohdin tässä pitäisikö potkuria lähteä samalla suurentamaan, jos tehot nousevat 20hv:n, mutta jos vaihdan moottorin, niin ehkä menen kuitenkin samalla potkurilla vielä seuraavan kauden ja katson potkurin uusimista sitten sen kokemuksen perusteella.