torstai 26. toukokuuta 2016

Helsingholmenin kautta kohti kotisatamaa

Kasnäsistä lähdettiin yöksi Helsingholmeniin, syystä että ei olisi sunnuntaina niin pitkä kotimatka. Illalla tuuli vielä mukavasti niin pääsimme hyvän matkaa purjeilla. Lauantai iltana satamassa olikin jo enemmän veneitä kuin mitä perjantaina ohiajaessa nähtiin. Hyvin kuitenkin mahduttiin laituriin.
Saunavuorot oli valitettavasti kaikki jo varattu, joten sinne ei päästy. Aloimme heti saavuttuamme laittamaan ruokaa, kun nälkäkin jo oli. Grillattiin possua, paprikaa sekä halloumia ja seuraksi uusia perunoita. Perunat oli ruotsalaisia ja kyllä vähän vielä mauttomia, ehkä seuraavan ostan sitten vasta kun saa kotimaista. Mutta muuten ruoka kyllä maistui pitkän päivän päätteeksi. Ja unikin tuli varsin ajoissa.
Sunnuntai aamulla heräilimme rauhassa. Aamupalan jälkeen lähdimme matkaan. Melkoisen vähätuulinen oli keli, mutta nostimme melko pian lähdön jälkeen spinnun ilahduttamaan matkantekoa. Ja kyllähän se tuulikin sieltä sitten välillä puhalteli. Vähän meni taas jännäksi spinnulla ajo kun kryssikulma lähenteli 60 astetta, mutta niin vaan päästiin Pensarin pohjoispuolelle asti ja lähes Nauvon losseille spinnulla. Pensarin tietämillä ohitettiin yksi HR ja vähän myöhemmin taakse jäi myös Bavaria. Kiva ilma oli purjehtia. Tuuliolosuhteet olivat kyllä hieman epävakaiset ja Airiston eteläpäässä laskettiin purjeet ja ajeltiin Airistoa koneella.
Hirvensalossa oli edessä vielä tavaroiden purkamista ja pakkausta ja sitten päästiinkin ajelemaan peräkanaa kotia kohti.