perjantai 25. huhtikuuta 2014

Köli hydrauliikka remonttia

Tällä viikolla olen askarrellut köli hydrauliikan kimpussa. Veneen nostossa huomasin että veteen ja telakkapaikalle lurahti hieman öljyä kölin tienoilta, nyt sitten päätin että pitänee katsoa mistä sitä vuotaa. Olisi ikävää jos köli laskeutuisi alas kotisatamassa, se olisi sitten tukevasti savipohjassa ja irroittaminen voisi olla hankalaa.

Työsylinteriä ja letkuja ei kunnolla näe jos "kölilaatikko" on paikallaan, se oli joka tapauksessa irroitettava. Laatikko lähtikin yllättävän helpolla irti, mutterit pois ja  muutama talttaruuvari sauman väliin ja pieni kampeaminen niin se oli irti. Todennäköinen syy oli vanha letku, silmin havaittavia pikku murtumia ja parista kohdasta letku oli lyttääntynyt. Pienintäkään vuodon jälkeä ei sylinterinvarren tienoilta näkynyt. Hydrauliikka liikkestä uusi letku tilalle, mittojen mukaan tehtynä maksoi vain 35€.

Toin laatikon kotiin puhdistusta varten, helpompaa tallissa pestä kunnon pesuaineilla sisältä ja ulkoa koko laatikko, sauman huolellinen puhdistus porakoneeseen liitetyllä nailonharjalla. Samoin veneen lattiassa olevan sauman huolellinen puhdistus samaisella värkillä. Ensin otin toki suurimmat sauman jämät puukolla pois.


Tänään kävimme Pian kanssa laittamassa uudet liimat (sikaflex 292i) saumaan ja laatikko paikalleen. Oli helpompaa että toinen piti laatikkoa ilmassa kun levitin liimasauman ja laskettiin suoraan laatikko paikalleen ilman että olisi vasta tässä vaiheessa ryhtynyt liittämään letkua laatikon pohjaan ja todennäköisesti söhrinyt samalla liimat.

Parin kolmen päivä päästä tehdään vasta kiristys, nyt laitettiin vain kevyesti kiinni ja lisäksi laitoin muutaman pultin juurelle laatikon ja lattian väliin 3mm paksut o-renkaat. Tämä siksi että liimasaumaan jäisi paksuutta jonkinverran (ainakin 1mm) joustoa varten.


4 kommenttia:

  1. Moi. Minulla on myös GL-95 (nyt viidettä kesää) ja olen seurannut mielenkiinnolla blogianne.

    Minulla kävi neljä vuotta sitten niin ettei köli enää noussutkaan ylös kun letku oli hajonnut. Vaihdoin letkun kesken kesää (vene tietysti ylös letkunvaihdon ajaksi) mutta kun samana syksynä purin koko kölisysteemin (vaihdatin kiinteän kölin alkuperäisen taittokölin tilalle muista syistä) niin uusi letku oli hankautunut/lytyssä yhdestä paikasta.

    Jälkeenpäin muistan kuulleeni että letkua ei saisi asentaa 'suoraan' vaan se pitäisi olla yhdellä 'kiepillä' tämän estämiseksi. En muista oliko alkuperäinen letku minun veneessäni siten että se teki silmukan ja voi olla että 'oikea asentaminen' riippuu myös letkun pituudesta (minun veneessäni se oli 105 cm). Oliko teillä letku siten että se teki alunperin yhden 'silmukan' ja kuinka pitkä letku teillä on?

    Voin muistaa koko asian väärin joten muistikuvaani letkun oikeasta asentamisesta ei kannata pitää totuutena.

    Pasi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi, ei ollut kiepillä alkuperäinen ja pituutta ei tullut mitattua (mutta hyvin lähellä 1m se oli, laskutettu oli 1m), saman mittaisen tekivät hydrauliikkakaupassa. Lyttääntymiseen ja hankautumisen kestoon saattaa vaikuttaa letkun materiaali. Se minkä kaivoin pois oli jonkinlainen muovinen hydrauliikkaletku ja nyt tuli selvästi järeämpi kumiletku. Pitääpä tutkia syksyllä miltä letku näyttää, endoskoopilla saattaisi nähdä irroittamatta kölilaatikkoa.

      Tuossa kiepissä saattaa olla järkeä, letku on ehkä turhan pitkä tuohon paikkaan. Pitäisi saada vene niin ylös että voisi nostella ja laskea köliä vapaasti ja samalla näkisi miten letku asettuu eri asennoilla.

      Poista
  2. Terve, Oletko tsekannut hydrayliikan tämän asennuksen jälkeen?
    Sulla ilmeisesti ei ole letkun osat rosteria, mutta on silti kestänyt?
    Itsellä uusittu letku jäänäköjään kölin kärjen ja boxin väliin ja hiertänyt sitä, joten varmaan lyhennän letkua. Mulla on köliboxissa kulmaliitin eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen tarkistellut, tokihan noi liittimet ruostuu, mutta toistaiseksi on kestänyt ja pituus on ollut näemmä sellainen ettei kuitenkaan jää mihinkään väliin. Letkun vaihto on kuitenkin aika simppeli, joten sen voi vaihtaa ajoissa ennen vuotoa.

      Poista