tiistai 2. syyskuuta 2014

Muinaistulien yö Brännskärissä

Minä en ollut vielä meidän purjehduskesien aikana päässyt kertaakaan viettämään muinaistulien yötä merellä. Viime vuonna oltiin isännän kanssa molemmat kipeitä ja sitä edellisenä vuonna oli äijien reissu siihen aikaan.
No nyt sitten päästiin suunnittelemaan tämän vuoden reissua.

Päädyttiin Brännskäriin lähinnä siksi, että siellä ei kesän aikana tullut käytyä ja tiesimme paikan kuitenkin mukavaksi yhdenkin käynnin perusteella. Ja matka oli sopivan lyhyt että lauantainkin ehtii paikan päälle ja tuuletkin ennusteen mukaan suotuisat.
Kun starttasimme Turusta oli satamassa melko tuuletonta. Airistolla saimme nostaa ison ja jennan joilla ajelimme koneella avustaen etiäpäin. Matkalla näimme yhden saksalaisen sotilasveneen ja todella paljon muita purjehtijoita.

Kun tuuli alkoi sopivasti kääntyä myötäiseen, laitoimme spinnun valmiiksi. Saimme kuitenkin jonkin matkaa mennä pelkällä isolla ja koneella ennenkuin tuuli alkoi osumaan menosuuntaan nähden sopivan myötäisestä. Todella paljon spinnuttelijoita ja genaakkereita oli näkyvillä.
Spinnulla ajo sujui muuten ongelmitta, mutta spinnupuomin käyttö jiipatessa vähän "ontui" kun siellä meni joku osa jumiin koko ajan. Pasilla oli hieman enemmän hommia kun mulla kun se juoksi säätämässä puomia ja köysiä, minä vaan ruoria hoitelin.
Loppumatka Brännskäriin on melko kapeaa väylää, jossa kyllä pystyy purjehtimaan, mutta päätimme ajoissa ottaa purjeet alas ja nostaa kölin, siltä varalta että joutuisimme laittamaan veneen kovin matalaan kohtaan laiturissa.
Perille päästyämme saimme huomata että tietysti se puoli laiturista mihin olisimme halunneet (ennusteen mukaan suojan puoli illemmalla) oli täynnä. Ei auttanut kuin siirtyä toiselle puolelle, siellä oli vielä jonkun verran tilaa. Illan mittaan laituri täyttyi ääriään myöten ja osa purjeveneistä oli kiinnittyneenä myös saaren yhteysaluslaituriin, kun päälaituri oli täynnä.
Kävimme maksamassa satamamaksun ja jäimme sen jälkeen moikkaamaan merenneitoa, kun huomasimme tullessamme Kaminamin laiturissa.

Illan mittaan oli ohjelmaakin tarjolla, diskoilua ja kokko. Me jätimme diskon väliin ja keskityimme ruuan laittoon COBBilla. Sehän tuli tilattua kesäloman jälkeen kun hyydyimme totaalisesti satamien grillauspaikka puutteeseen. Hienosti ruoka onnistui, menimme nuotiopaikalle tekemään ruokaa vaikka grilliä voisi käyttää veneessäkin. Kävimme siinä samalla muiden grillaajien kanssa keskustelua, kun uudenkarhea grillimme herätti jonkin verran huomiota. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.
Myöhemmin kävimme hieman kävelemässä ja ihailemassa maisemia. Vähän yhdeksän jälkeen siirryimme kalliolle kokon läheisyyteen katsomaan ja ihmettelemään. Kokon polttamisen jälkeen siirryimme veneeseen ja jonkin ajan päästä läheiseltä kalliolta ammuskeltiin vielä ilotulitusraketteja. Ihan hieno ilta siis.
Aamulla heräilimme kiireettä. Kotimatkalle lähdimme joskus 10 jälkeen. Alkuun oli ihan vauhdikastakin menoa sivutuulessa ja isolla ja fokalla mentiin. Lounaan valmistumisen ajaksi laskettiin purjeet ja mentiin koneella. Sen jälkeen eteen vaihtui jenna. Loppumatkasta tuuli alkoi hyytyä ja hetkellisesti oli loppua kokonaan. Ihan hyvät oli säädöt purjeissa ja muutamista veneistä pääsimme vauhdilla ohikin. Airistolla hyydyimme tuulen oikutteluun ja laskimme purjeet ja ajoimme koneella loppumatkan.