sunnuntai 3. syyskuuta 2017

Elokuun purjehdukset

Elokuussa ehdittiin vesille vain kahtena viikonloppuna. Pasilla oli pieniä autonkorjausprojekteja, jotka veivät pari viikonloppua.

12-13.8.17 Näsby

Myrskyähän oli ennustettu ja saaristomerellekin ukkosta. Ajateltiin että ehditään kuitenkin alta pois. No loppujen lopuksi mitään myrskyä ei meidän suuntaan tullutkaan. Vettä kyllä satoi ja lauantaina oli aika heikkotuulinen sää.
Näsbyssä vietettiin sateinen ilta. Piti grillata ulkona ruokaa, mutta se vaihtui sitten veneessä tehtäväksi kun vaan jaksoi sataa. Uimavesi oli lämmintä, kävin ennen saunaa ja kesken saunomisen veneen perästä vähän polskimassa. Sateen takia nyhjättiin loppuiltakin veneessä sisällä.
Sunnuntaina oli tarkoitus ajella tyhjentämään septi, muttei sekään onnistunut. Joku oli pöllinyt / hävittänyt septistä imupään kokonaan. Soitin siitä sitten satamaan, eivät tienneet asiasta. Ihmettelen vaan, ettei kukaan ollut viitsinyt mainia.
Kotimatka oli sateinen, mutta purjeillakin päästiin. Seuraava viikonloppu menikin Pasilla taas auton korjailuun.

Marskär open 26.8.2017

Kyllä luitte aivan oikein, osallistuttiin purjehduskisoihin. Juttu lähti siitä kun Pasi meni loman jälkeen töihin ja myös purjehtivä työkaveri Jere alkoi houkutella mukaan kisaan. Jere kuuluu kisan järjestäneeseen seuraan Kaarinan veneilijät. No Pasi kysyi minulta, että mennäänkö, koska kolme miehistön jäsentä on aina parempi kuin kaksi ja minä sitten lupasin lähteä.

Kisa starttasi Airistolta ihan Airisto strandin edestä joten päätettiin mennä sinne jo perjantaina yöksi, ei tarvitse sitten aamulla lähteä niin aikaisin. Päästiin lähtemään Hirvensalosta noin puoli seiskan paikkeilla. Purjeillakin päästiin mukavasti. Airisto strandissa oli reippaasti porukkaa, iso osa kisaan osallistuvista oli tainnut tehdä saman ratkaisun kuin menkin. Mutta sekaan mahduttiin ja se septihän tyhjennettiin tietty ihan ensimmäisenä.

Paikka löytyi aika rannasta ja oli kivan suojaisa (vielä illalla). Meitä tosin oli samassa poijussa kolme venettä loppujen lopuksi ja siitä tuli ongelma yöllä. No illalla ehdittiin vielä käydä ravintolassa syömässä. Se oli aika täynnä ja vain kaksi tarjoilijaa. Tilauksen tekeminen kesti luvattoman kauan, mutta ruoka tuli yllättävän nopeasti. Söin falafeleja, muuten ihan jees annos, siis sopivan pieni, mutta ihan liikaa punasipulia ja minttujugurttia.

Sitten veneelle vielä hiomaan seuraavan päivän taktiikkaa. No se yö oli sitten aika levoton kun tuuli kääntyi  ja alkoi painamaan perää. Keula alkoi kolista laituriin kun meitä oli se kolme siinä samassa poijussa. Pasi kävi nelisen kertaa säätämässä köysiä, ennenkuin saatiin kaikki kolinat pois.

Kisapäivän aamu valkeni tuulisena. Syötiin rauhassa aamupala ja sitten Pasi ja Jere menivät kapteenien kokoukseen. Saatiin siis tietää mikä olisi reitti. Tässä vaiheessa kisaa, kaksi venekuntaa luovutti, eikä osallistunut. Alunperin 28 venettä oli ilmoittautunut. Meidän startti oli tosiaan klo 10:00 kun kuulumme hitaampien veneiden LYS luokkaan. Nopeammat ja isommat veneet starttasivat puoli tuntia meidän jälkeen.
Päästiin siihen lähtöalueelle odottelemaan ja nostettiin purjeet. Jenna sekä iso 1-reiviin. Lähtö oli pohjoiseen eli vastaiseen päin. Myöhästyttiin lähdössä ainakin 2 minuuttia ja jäimme jo heti jälkeen muista. Meidän vene kulkee vastatuuleen myös jotenkin huonosti (tai sitten se on vaan taidoista kiinni) mutta emme saavuttaneet pääjoukkoa millään.

Ensimmäisen käännöksen jälkeen myötätuuliosuudelle otimme ison reivin pois ja olisimme voineet nostaa spinnun. Tuuli oli kuitenkin sen verran kovaa, ettei sitten uskallettu. Ensimmäinen brootsaus tuli tässä kohtaa. Tällä osuudella myös suurin osa meidän jälkeen lähteneistä veneistä meni ohitse. Mutta ei ollut heilläkään helponnäköistä se meno.
Sinnikkäästi jatkoimme kisaa omien taitojemme mukaan ja mukavasti eteenpäinkin päästiin. Ensimmäinen kosketus Gulkronan aaltoihin tuli mennessämme kohti Höglandetia, joka piti siis kiertää. No kierron jälkeen alkoi vastatuuliosuus Gulkronan selän yli ja siihen katkesi meidän matka eli keskeytimme kisan. Meillä oli iso 2-reivissä ja jennaa ulkona niin vähän kun pystyi. Tuulta oli puuskissa jo 16 m/s ja meno oli silti hidasta ja tuskaista. Katsoimme kohti Helsingholmenia joka siinsi myötätuulen päässä ja päätimme että ei ole järkeä jatkaa kun taidot eivät tässä kelissä enää riitä. Käännös myötätuuleen ja jenna sisään. Laskettelimme  myötäaallossa sillä 2-reivatulla isolla reippaaasti (pari kertaa jopa 10 solmun vauhti) Helsingholmenin laguunin suojiin. Siinä sitten kone päälle ja iso alas, muutama rundi ympyrää, että saatiin köli ylös sekä fendarit, köydet että ankkuri rantautumiskuntoon ja sitten laituriin.

Meillä kävi tuuri, saimme saunavuoronkin klo 22. Siinä sitten sitä odotellessa istuttiin kuohuviinin äärelle pohtimaan kisaa. Ruokaa ei oikein jaksettu laittaa, joten uunissa makkaraa. Ja olihan meillä ollut päivällä kisaeväänä pizzaa, joten ei ollut edes iso nälkä. Saunassa oli kiva käydä, minä kävin kaksi kertaa kastamassakin meressä, melkoinen aallokko osui saunarantaan ja oli ihan pilkkopimeää, joten en uskaltanut kovin pitkälle lähteä uimaan.

Saunan jälkeen paransimme maailmaa veneessä. Yökin oli rauhallisempi nukkua, en herännyt kertaakaan.

Sunnuntaina paistoi aurinko. Lähdimme kotimatkalle aamupalan jälkeen. Vastatuulta ja heikkoa sellaista oli tiedossa. Yksi sumurintama ja sadekuuro osui meihin. Koneella mentiin koko päivä, eipä siitä sen enempää.
Lopputuloksista luettiin, että meidän lisäksi kisan oli keskeyttänyt kaksi muutakin venettä joista toinen oli samanlainen Guyline kun meidänkin vene. Kisassa parhaiten pärjäsivät ne X-veneet joiden arvelimmekin olevan kärkisijoilla.

Ja kyllähän minä taisin luvata lähteä kisoihin toisenkin kerran, mutta yön yli kisat ajattelin jättää välistä.