keskiviikko 31. toukokuuta 2017

Kevään telakka puuhastelut

Vene on jo vesillä ja on aika paljastaa mitä telakalla tehtiin.

Viime syksynä pohjaa pestessä löytyi yksi pikku projekti, nimittäin kölin uudelleen maalaus, maali irtoili sieltä täältä painepesurin veden mukana. Keväällä sitten hionta epäkeskokoneella 40 paperilla karheaksi, kuoppien kittaus ja epoksipohjamaalia 4 kerrosta plus pari kerrosta myrkkymaalia. Vanhat maalit ja lyijykölin hapettumat lähti helposti karkealla paperilla ja siivottavaakaan ei tullut kun liitin hiomakoneeseen imurin.

Monennäköistä pienempää kunnostusta ja määräaikaishuoltoa tuli tehtyä mutta eipä niistä sen enempää.

Varsinainen iso projekti oli veneen ikkunoiden vaihto, viimevuonna siis harjoittelin yhdellä ja totesin että pitää keksiä jotain fiksumpaa millä jyrsii ja ohjaa jyrsintä. Talvella sitten tein ohjurin ja jyrsimelle telineen millä pystyy jyrsimään lähes kaikki ikkunat veneestä irti. Ai miksi pitää jyrsiä, no kun valmistaja on suuressa viisaudessaan mennyt laminoimaan plexit lasikuituun kiinni. Mistä plexi on vielä kiinni niin se ei muuten nätisti irtoa kuin jyrsimällä. Lähes kaikkien plexien kulmat oli irti ja niistä sitä vettäkin sateella tuli veneeseen. Lisäksi kaikki plexit oli ulkopinnalta pienellä säröllä ja harmaantuneet niin että niistä ei näkynyt kunnolla läpi.
Jyrsimen uusi teline.

Jyrsimen ohjauskisko
Jyrsintä lisälaite toimi loistavasti, ohjauskisko siis pultattiin suoraan irrotettavaan ikkunaan ja sen jälkeen jyrsimellä noin 2...3 mm kerralla jyrsintää kunnes oltiin juuri ja juuri pleksin ja lasikuidun rajalla. Johtuen jyrsimen koosta ja saatavilla olevista teristä käytin vain 8mm spiraalijyrsinterää, sillä muovilastu nousee pois urasta ja koneesta ei lopu teho, kierrosluku pitää olla melko alhainen ettei muovi ala sulamaan. Pieni terä tarkoittaa myös kolmea kertaa reunan suunnassa ohjurin siirtoa. Hyvä puoli oli, niin kuin ajattelinkin, että upotuksen reunan pystyi jyrsimään niin ettei se vaurioidu enempää.
Jyrsin kiskolla ja valmis jyrsintään

Muutama jyrsintä jo tehty.
Muovipurua tuli pari 30 litraista imurisäkillistä, ja sitä on todellakin pakko imuroidan pois vähän väliä, se on todella liukasta kannella ja työskentely tulee vaikeaksi kun ei pysy pystyssä.
Eikä näköjään tule vanhuus yksin, oli pakko investoida kunnon työhousuihin johon sai isot polvisuojat, muuten ei olisi tullut mitään tai ainakin olisi polvet risat.

Kun ikkunat oli irti ja uudet tilattu, ryhdyin tasoittelemaan huulloksen pohjaa ja korjaamaan topcoatissa olevia hiushalkeamia, niitä oli muutamassa nurkassa. Nurkissa oli pientä delaminoitumista ainakin topcoatin osalta, joten niihin meni tasoitetta. Tasoitteena käytin epoksitasoitetta, koska se on vesitiivistä ja tarttuu lasikuituun lujasti.

Kun uudet plexit vihdoin ja viimein saapui, koesovitus ja muutamasta kohdasta piti vielä niitä hienosäätää ja tehdä kaikkiin pieni pyöristys ulkoreunaan. Pyöristyksellä häivytetään tasoeroja ja ikkuna kestää paremmin kolhuja reunaan eikä lohkea niin helposti. Uudet ikkunat tuli noin 1 mm ulommas kuin vanhat, pohjalla on taas kaksipuoleinen 3M VHB teippi ja reunat on saumattu ulkopuolelta mustalla Simson / Bostik MSR massalla.
Kaksipuoleinen teippi paikallaan

Ikkunat teippien varassa.

Massat laitettu, seuraavaksi teippien poisto.
Kannattiko? No ehdottomasti, tuli omasta mielestä siistit ja ennen kaikkea tiiviit sekä myös jatkossa tiivistyksen voi, jos tarvetta on, uusia. Ikkunat on aiempaa suuremmalla tummennuksella koska ikkunapintaa on paljon ja vene lämpeni auringonpaisteessa nopeasti sietämättömän kuumaksi, ainakin parin aurinkoisen päivän perusteella tällä on vaikutusta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti