maanantai 11. elokuuta 2014

Vasta- ja myötätuulessa

Lauantaina päästiin viettämään Pasin kanssa kahden laatuaikaa merelle kun kotona oleva teini kieltäytyi lähtemästä mukaan.

Kohteeksi valittiin Stenskär, jossa emme aiemmin olleet käyneet. Lähdimme matkaan joskus 11 maissa ja heti Airistolla kävi selväksi että tuuli on vastainen. Ei oikein huvittanut alkaa kryssimään vastatuuleen joten koneajolla mentiin. Tein siinä sitten meille lounaaksi pussipastaa aikani kuluksi.

Stormälon kohdalla tuuli alkoin tulla jonkin verran sivusta, joten nostimme purjeet, hetkeksi. Loppumatkakin meni koneajoksi kun sitä vastatuulta vain riitti ja riitti.

Stenskärin laituri näytti varsin täydeltä sinne saavuttuamme. Huomasimme kuitenkin rannassa aivan laiturin kupeessa tilaa ja ajoimme sinne. Päästiin vielä kylkiparkkiin ja meidän toiselle puolelle mahtui sitten vielä yksi moottorivenekin hetken päästä.
Kävimme kiertämässä saaren luontopolun ja ihailemassa maisemia näkötornista. Minä kävin kävelykierroksen jälkeen meressä uimassa, olipas vielä lämmintä vettä. Ruuan teimme veneessä, kun ei täälläkään ollut grillipaikkaa. Tai oli paikka kalliolla jossa olisi voinut grillata jos olisi oma grilli.
Luontopolku oli erittäin selkeästi merkitty.
Illalla ihailimme auringonlaskua ja kuuta.
Sunnuntaiaamuna ei ollut kiire mihinkään. Siltikään ei nukuttu myöhään, nautittiin aamupalaa rauhassa ja tehtiin kotimatkareitti suunnitelmia. Sen verran muutimme reittiä edellisestä päivästä, että kiersimme Gullkronan editse. Näytti kyllä idylliseltä paikalta, sääli ettei ole enää vierassatamana.
No jos lauantaina oli vastaista niin sunnuntaina oli sitten myötäistä, lähes koko matkan. Isolla ja jennalla mentiin. Virsarina välillä. Yllättäen ohitimme muutaman isonkin purjeveneen matkan varrella.
Airistolle saavuttaessa tuuli tyyntyi niin paljon ja taivaalla oli myös melkoisen tummat pilvet, joten päätimme luovuttaa purjeiden osalta ja laskimme ne. Loppumatka sujui koneella, onneksi vain pari pisaraa vettä tipahti alas eikä alkanut sen kummemmin satamaan.