perjantai 24. toukokuuta 2013

Uuden moottorin hankinta

Laskelmien ja riskiarvioinnin jälkeen päädyin uuteen moottoriin. Nykyisen moottorin korjaaminen uusilla osilla maksaisi yli puolet uuden moottorin hinnasta ja kantta ei ainakaan Suomessa ole varastossa.
Sitten oli vaihtoehdot, vanha samanlainen paikalleen, tai etsiä hyvä varaosakone. Kumpikaan ei houkuta, vanha samanlainen saattaa yhtä hyvin hajota heti tai vuosien päästä, useimmissa Volvo Penta 2002 moottoreissa on raakavesi (=merivesi) jäähdytys ja kannet ei kestä kuin 20...25 vuotta merivettä (viimeiset tehtiin 1991). Hyvää varaosakonetta tuskin löytyy ja vaikka löytyisikin tulisi rempalle kuitenkin hintaa liikaa suhteessa todennäköiseen moottorin elinikään.

Äkkiä luulisi että uuden koneen osto kävisi helposti, no ei tunnu olevan ihan yksinkertainen asia. Olen nyt erittäin aktiivisesti soitellut, suorastaan painostanut valittua moottoritoimittajaa että sain vihdoin tänään tilauksen tehtyä ja toivottavasti voin hakea heti ensiviikon alusta moottorin.

Pelkkää moottoria ei tietenkään voi ostaa vaan moottori vaihdelaatikolla on lähes ainut nopea vaihtoehto, juu on Suomessakin tehty sovituksia uuden koneen ja vanhan laatikon väliin, se vaan maksaa lähes saman kuin uusi laatikko.

Uuden moottorin ostajan on huomioitava ainakin seuraavat asiat:
- Mitat, selvitä vanhan mitat ja vertaa että uusi paketti mahtuu paikalleen
- Varmistu että asennuspaikan maksimi staattinen kallistuskulma ei ylitä mottorin rajoitusta, meillä se aihetti sen että piti ottaa pykälää isompi vaihdelaatikko jossa lähtö-akseli on 7 astetta alaspäin kallellaan.
- Varmista että potkuriakseli pyörintä suunta tulee pysymään samassa, muuten vaihdetaan potkurikin.
- Laske vanhan yhdistelmän maksimi potkuri kierrosnopeus ja valitse uuteen pakettiin sen perusteella sopiva välitys.
- Valmistaudu vaihtamaan uusia erikokoisia letkuja / osia ja tarvittavia adaptereita että uuteen koneeseen saadaan jäähdytysvettä, polttoainetta, pakokaasut ulos.
- Tarkista joutuuko moottoripetiä muokkaamaan uudelle koneelle, joskus saattaa selvitä pelkillä korotuspaloilla.
- Akselilaipan kiinnitys, se on eri ainakin jos vaihtaa Volvon koneen johonkin muuhun merkkiin.
- Tarvitseeko vanhaa moottorikoppaa muuttaa.
- Osta / tingi mukaan heti ensimmäisen huollon osat, se tehdään jo 20...40 käyttötunnin jälkeen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti