tiistai 29. tammikuuta 2013

Lisää vene remppaa.

Toin syksyllä veneen tyhjentämisen yhteydessä myös puomin ja kikkitaljan (laite jolla saadaan vedettyä puomia alaspäin) kotiin tutkittavaksi. Puomin isopurjeen alaliikin kiristin ei liikkunut kunnolla ja aoin tutkia missä vika olisi.
Kikkitaljaan olin suunnitellut lisääväni kaasujousen jolla puomi pysyy mukavasti sopivalla korkeudella kun pakkaa sen päälle isopurjetta tai nostaa sen ylös.


Puomi
Alaliikin kiristin ja puomin ulompi pää.

Kikkitalja ja takana puomi

Aluksi kokeilin saako puomissa olevaa liikinkiristintä liikkumaan mitenkään. Kiinnitin taakkaliinan ja sillä vedin kiristintä urassa, no huonostihan se kulki eikä auttanut vaikka useamman kerran liikuttelin kiristimen vaunua edes takaisin.

Ei muuta kuin puomin pää auki jotta voisi kurkata onko vika sisällä. Ulommassa päässä oli ruuvit jotka avaamalla (oli todella lujasti hapettunut kiinni) pään sai irti.


Ulompi pää
Sisemmässä päässä (siis maston puoleisessa päässä) oli isot noin 6,5mm niitit ja totesin että vaikka jostain saisin uudet niin en kuitenkaan raaski ostaa sille sopivaa niittipihtiä. Siispä porasin niitit pois ja hain paikallisesta ruuvi kaupasta sopivat 8mm rosteri ruuvit, joille tein kierteet päätykappaleeseen, varmasti yhtä vahva kiinnitys.


Uudet ruuvit paikoillaan, ei taatusti vahingoita purjetta
Kun vedin liikinkiristimen vaunun pois puomin urasta niin syy takertelulle selvisi, yksi vaunun neljästä pyörästä oli hävinnyt. Näyttää siltä että tuohon ei saa pelkkiä pyöriä varaosana, no onneksi paikallinen koneistamo www.konepajalitzen.fi lupasi tehdä uusia pyöriä kohtuu hinnalla.


Yksi pyörä puuttuu
Kun päät oli auki pystyin kokeilemaan että puomin sisällä oleva taljajärjestely toimi erittäin hyvin, sille ei tarvinnut tehdä mitään. Putsasin kuitenkin puomin päissä olevien pylpyröiden alumiinisista akseleista hapettumat pois, rullaa vielä hiukan kevyemmin.


Puhdas akseli
Pylpyröitä

Kikkitaljan muuttaminen on varsin suoraviivaista, Motonetistä kaasujousi (80-52cm ja 600N tälle samalle pituudelle löytyy useita eri voimalla olevia) ja Etrasta tilasin 25mm*1000mm POM muovitangon koska taljan sisään tarvitaan täytettä (noin 54cm) että kaasujousella saataisiin maksimaalinen käyttöalue. Kesällä sitten selviää onko jousi riittävän vahva, jos ei ole saa tuota samaa kokoa aina 1200N versioon saakka, sen luulis viimeistään riittävän (1200N jaksaa siis kannatella noin 120kg kuorman).
Materiaalit maksoi hiukan vajaa 40€.

Osat valmiina asennukseen.
Muovitanko alumiiniputkeen
Ja kaasujousi paikalleen.

2 kommenttia:

  1. moi, oliko tuo kaasujousi sopivan vahvuinen tuohon kikki taljaan?

    VastaaPoista
  2. Voima riittää juuri ja juuri, pari sataa N jämerämpi pitäis tukevammin puomin ylhäällä.

    VastaaPoista