keskiviikko 29. elokuuta 2012

Poikien reissu Maisaareen

Lauantaina 25.8 lähdettiin poikaporukalla purjehtimaan, mukana kirjoittajan lisäksi Kimmo, Teppo ja Turo.  Lähtö onnistui hienosti vaikka tällä porukalla ei ennen olekkaan lähtöä suoritettu. Sääennustuksen mukaan olisi kohtuullisen kaunis keli lauantaiksi, mutta tuulta vähänlaisesti. Airistolla jouduimme toteamaan että tuulta ei ollut kuin nimeksi, n. 1...2m/s ja tyydyimme ajelemaan koneella, muutamat sitkeästi yritti mutta eteneminen oli niillä todella hidasta.

Matka meni saaristoa katsellessa ja jutellessa nopean tuntuisesti. Päätettiin syödä lämmin ateria vasta perille päästyä. Rantautuminen sujui melko hyvin, ei ainakaan törmäilty mihinkään. Aloitettiin ruokailu rutikuivalla ja jääkylmällä "valkkarilla" joiden kera tarjoiltiin saaristolaisleipää jonka päällä oli savukalatahna ja katkarapuja, kyllä se taas hyvää oli. Ruokana oli kuinkas muuten kuin pastaa.

Veljekset kuin ilvekset

Ruokailun jälkeen oli Turon opastuksella frisbeegolfin saloihin tutustumista, saarella on frisbeegolf rata. Yllättävän vaikeaa se vaan oli, no mukavasti siinä meni taas pari tuntia ja jäi sopiva aika valmistautua saunaan. Sauna Villa oli taaskin oikein mukava ja kaikki kävivät uimassa kun kerran oli oma laituri sitä varten rakennettu.

Saunan jälkeen grillattiin iltapalaksi pihvejä ja nautittiin lisää virvokkeita. Illan mittaan käytiin veneellä pelaamassa skibboa ja nauttimassa lisää virvokkeita, kuuneltiin musiikki ja nautittiin virvokkeita. Käytiin välillä katsomassa miltä maissa näytti ja kuinka "muinaistuli" roihuaa, ja sitten nautittiin taas virvokkeita.

Niinhän siinä sitten kapteenille kävi että illalla juotiin hilpeenä kaljaa, eiku virvokkeita, ja aamulla oltiin kalpeena hiljaa. Onneksi Teppo oli sen verran energinen että jaksoi tehdä ruokaa koko porukalle. Kun kapteeni vaan oli kalpeena sängyn pohjalla, kävi muu porukka kiertämässä saaren luontopolun.

Vihdoin myöhään iltapäivällä kapteeni pystyi lähtemään ja menimmekin lyhyintä reittiä Airistolle jossa oli erittäin sopiva tuuli ja nostettiin purjeet. Turo ja Kimmo ohjasi suurimman osan matkasta purjeden kanssa. Lopussa juuri ennen kotisatamaa saatiin kunnon rankkasadekin, joten ei Turokaan ollut turhaan ostanut sadetakkia ja -housuja. Kiitos vieraileville tähdille oli mukavaa vaikka hiukan vähänlaisesti päästiin purjeiden voimalla liikkumaan.