sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Siirtopurjehdus Kantvik - Hirvensalo

Olipa monipuolinen purjehdus noin säiden puolesta, oli sadetta, sumua, kovaa tuulta ja auringonpaistetta. Välillä kyyti tuntui hurjalta, välillä taas erinomaisen mukavalta. Oli kyllä hyvä että kokeneempi kaveri oli mukana antamassa henkistä tukea ja hyviä neuvoja. Tarinaa riittäisi tästä matkasta enemmänkin mutta alla lyhyesti mitä tapahtui.

Miehistö valmiina matkaan

Torstai 17.5 Kantvik - Jussarö

Aamulla n. klo 9 Kantvikissä pikainen veneen pakkaaminen ja tsekkaus että kaikki on kunnossa. Lähtö noin klo 10. Lähtiessä hieman sumua joka tiheni Porkalan selällä, välillä ripsi vettä. Tuulta kohtuullisesti (5-10m/s) mutta osin vastaista. Osa matkasta mentiin purjeilla suurin osa varmaankin koneella. Nyt ei olla "turistimatkalla" vaan jonkinlaisen aikataulun mukaisella siirrolla.

Iltapäivällä pääsimme Jussarön satamaan, vastassa risa laituri (osin uponnut), eikä ristinsielua missään. Päätimme kuitenkin jäädä yöksi, valitettavasti tuuli oli lännestä ja osui suoraan satamaan. Tuulen aiheuttama pieni aallokko keinutteli venettä ja paukutti perää eikä yö ollut kehuttava.

Jussarö vieraslaituri
Perjantai 18.5 Jussarö - Högsåra

Aamulla n. klo 8 herätys, aamupala ja matkaan. Tuuli oli hieman kovempi kuin torstaina ja koko alkumatkan se myös koventui ollen maksimissaan reilu 15m/s. Tuuli ja isohko aallokko alkoi hieman pelottamaan venekunnan pienimpiä (ja vähän minuakin), mutta muutaman tunnin vatkaamisen jälkeen kaikki alkoivat jo uskoa että vene ei kaadu eikä uppoa vaikka lähes koko ajan ohjaajan paikalla oleva sai ämpärillisen vettä naamalle ja vene kallisteli reippaanlaisesti. Aallot olivat suurimmillaan arvioilta 2,5 m korkeita.

Nyt myös huomasin että maston läpivienti tiivistys ei ollut onnistunut ihan parhaimmalla tavalla ja maston juuresta tuli reilusti vettä, räteillä pidettiin jotenkin vuotoja hallinnassa ettei paljoa vettä menisi karttapöydälle ja sähkölaitteisiin. Radio ehti saada sen verran merivettä että hajosi.

Kun pääsimme Hiittisten saaristo suojiin aallokko madaltui sen verran että ei ihan koko ajan pärskinyt vettä, lapset alkoivat vaikuttaa väsyneiltä ja mietimme jos menemmekin Kasnäsin satamaan yöksi, kierros siellä kuitenkin sai meidät jatkamaan eteenpäin, satama oli täysin avoin vallitsevalle tuulelle ja päätimme että seuraava yö pitää saada nukkua kunnolla. Jatkoimme siis suunniteltuun Högsåran satamaan, jonne pääsimme n klo 20.

Högsåra vierassatama

Högsåran rakennelmia
 Högsåra oli todella suojainen satama ja tilaakin löytyi. Saimme vielä viimeisen saunavuoron ja pitää sanoa että harvoin sauna on tuntunut niin makealta. Hieno paikka ja mukavaa henkilökuntaa sekä muita purjeveneilijöitä siellä oli, harmi kun ei ehtinyt pidempää olla. Iltapalan ja saunan jälkeen väsynyt porukka nukahti hetkessä.

Lauantai 19.5 Högsåra - Turku, Hirvesalo kotisatama

Aamulla, hyvin nukutun yön jälkeen taas klo 8 ylös ja aamupalan jälkeen matkaan. Oli yöllä hiukan vesi laskenut ja oltiinkin kölistä kiinni pohjassa, no onneksi veneessä on taittoköli ja pienellä kölin nostolla siitä selvittiin. Samalla huomasin että jostain muualtakin oli tullut veneeseen vettä, vasemmanpuoleisen sohvaistuimien alla (jossa kölipumpun jatkovartta pidetään) oli tullut noin ämpärillinen vettä. Syy selvisi sunnuntaina kun olimme Pian kanssa venettä siivoilemassa ja vuotojen reittejä etsimässä.

Amélien vanavettä Airistolla
Keli oli huomattavan kaunis ja tietenkin vähätuulinen, no koneella edettiin koko matka. Mitä lähemmäs kotisatamaa päästiin sitä kauniimmaksi keli vain muuttui ekä kukaan tietenkään huomannut laittaa aurinkorasvaa naamaan, perillä sitten olikin punanaamaisia purjehtijoita Améliessä.

Muitakin veneilijöitä Airistolla
Airiston maisemia

Pientä säätöä omassa laituripaikassa, jossa tolpat takana ja vaatii hieman erilaisen kiinnityksen kuin mihin olin tottunut, no siitäkin selvittiin pienellä vekslaamisella. Perillä oltiin n. klo 16