tiistai 2. kesäkuuta 2020

Telakalla tapahtui

Tavallisten keväthuoltojen lisäksi oli muutakin pientä korjattavaa ja paranneltavaa ilmennyt edelliskaudella. 

Hehkurele
Moottorin hehkutus
Viime syksynä havaitsin että hehkutus ei joka kerta onnistunut, no sen tutkiminen jäi keväälle. Hetken mittailun jälkeen syylliseksi osottautui hehkurele, tässä tapauksessa ihan tavallinen isovirtainen rele 12V käämi ja 50A kärjet. Varaosakin löytyi helposti motonetistä eli rele jonka motonetin tuotenumero on 48-1963 sopii suoraan Nanni-Kubotan N3.21 moottorin hehkureleen paikalle ja on lisäksi kestävimmillä 70A kärjillä varustettu.

Dieseltankki
Dieseltankin ongelmia korjailtiin aiemminkin, kun tiivisteenä käytetty liima alkoi murenemaan ja aiheutti tukoksia imuputkeen. No loppukaudesta huomasin että tarkistusluukun sauma, jossa siis liima oli ainut tiiviste, tihkutti hyvin vähän dieseliä. Talvella tulin siihen tuokseen että tiivistys pitää korjata asianmukaisesti kumitiivisteellä. 
Tein haponkestävästä kulmateräksestä kehyksen jossa kierteet ja vastaavan kokoisen kehyksen latasta jossa samoissa kohdissa reiät ja nämä tulivat puristamaan tarkistusluukun kantta kumitiivisteineen tankkiin. Etuna tässä on helpompi pääsy tankin puhdistamista varten ja huomattavasti vahvempi rakenne verrattuna liimaviritykseen.

Ikkunoiden uudelleen saumausta
Viime kaudella ikkunoista tuli isommilla sateilla vettä hiukan sisään ja syy oli liian kapeissa saumoissa, varsinkin pystysaumat jäivät liian kapeiksi. Akryylimuovin lämpölaajenemiskerroin on huomattavsti suurempi kuin lasikuidun ja talvella lasit lyhenevät ja kesällä pitenevät ja liian kapeassa saumassa suhteellinen liike ylittää sauman liimamassan venymisen keston. Sikan ohje on minimi 10mm 1,5m mittaisiin ikkunoille ja sitä pidemmille vielä suurempi. 
Korjaus piti suorittaa Dremelillä jyrsimällä, ohjauspuut kiinnitin kaksipuoleisella teipillä ja hyvin pieniä määriä kerrallaan jyrsimällä sain siedettävän jäljen aikaiseksi. Ikkoinoiden reunan pyöristyksen hion käsivaralta ja se onnistui riittävän hyvin. 
Tällä kerralla käytin liimana Sikaflex-295UV massaa ja aktivaattorina/puhdistamiseen Sika Aktivator -205 ja vielä ennen saumausta laitoin Sika Primer-209D pohjustetta paremman tartunnan aikaansaamiseksi.
Suojateippukset ennen primeria ja massaa.

Hiljaisempaa veneilyä
On mukavampaa kun veneessä on hiljaista yöllä, niinpä Venemestarin artikkelin innoittamana päätin hiljentää jääkaappia, se kun piti ärsyttävän kovaa ääntä käydessään. Vaihdoin tuulettimen hiljaiseen malliin ja kiinnitin sen pelkillä sopivan paksuisilla foameilla lauhdutin ritilän väliin. Lisäksi laitoin jääkaapin takaosan tilaan hieman ääntä imevää ja kaikua vaimentavaa materiaalia seinille. Sekä tukin reiän josta ääni pääsisi esteettä kompressorin läheltä ulos. Vielä pienet foam vaimentimet pöytälevyn ja keulapiikin seinän välille vaimentamaan viimeiset kompressorin jurinat niin jääkaapin olemassa oloa tuskin kuulee puolenmetrin päähän.

Moottorikopan sisäpuolen vaimennukset
Kun äänenvaimennusvauhtiin päästiin, niin otin vihdoin työn alle moottorikopan vaimentamisen. Siitä jouduin irroittamaan lähes kaikki vaimennuslevyt koska uusi moottori oli joistain kohdista niin leveä että juuri ja juuri mahtui vanhan kopan alle sekä vanhat vaimennuslevyt olivat muutenkin parhaat päivänsä nähneet. 
Nyt useiden mittausten ja kokeiluiden jälkeen sain määriteltyä mihin mahtuu paksumpaa kerrosäänieristettä ja missä joudutaan tyytymään pelkkään bitumilevyyn. Myös ilmanotto vaimennettiin sekä kaikki saumat tehtiin mahdollisimman tiiveiksi. Vaikutus oli todella suuri, ei moottorista äänetöntä saanut, mutta nyt ei tarvitse huutaa salongissa keskusteluja kun kone on päällä. Varsinkin kaikkein häiritsevimmät taajuudet vaimeni parhaiten.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti