Kun saimme selvitettyä koneen ongelman, ajattelimme lähteä testaamaan vielä purjehdusta loppuviikoksi. Torstaina lähdetiin kohti Högsåraa. Olin nimittäin esittänyt toiveen, että mentäisiin sinne Farmors Cafeeseen kakkua syömään. Koska ei oikein tuullut niin koneella mentiin. Paitsi sitten merituuli yllätti Paraisten portin jälkeen ja pääsimme hetken etenemään purjeillakin. Byviken oli umpitäynnä, sinne yritettiin siis ensin. No käännös takaisin ja Kejsarhamniin, siellähän oli tilaa vaikka kuinka paljon ja syvempääkin kuin Byvikenissä.
Reippailimme Farmors Cafeeseen ja otimme kakun ja kahvin lisäksi myös pienet proseccot. Pasi sai kakkua vähän enemmänkin kun otti toiseksi viimeistä palaa mansikka-marenkikakusta, niin pyydettiin ottamaan kaikki loputkin. Kakkubuffan idea tässä paikassa on, että saat itse valita kakkupalan koon. Minä otin suklaakakkua, hyvää sekin.
Palasimme satamaan ja vietimme rauhaisasti iltaa, kävin uimassa vedessä ei ollut juurikaan levää. Sitten alkoi vähän tapahtua. Rantaa lähestyi iso purjevene, tilaa toki oli, mutta esitimme kysymyksen että onko pakko tulla kolmanneksi samaan poijuun meidän kanssa, kun sitten keskimmäinen vene jää blokkiin kahden väliin. Tähän keskusteluun halusi osansa antaa laiturilla päivystävä "oman elämänsä satamakapteeni". Hän sitten alkoi meille huutamaan, että jos ei naapurit kiinnosta niin köydet poikki ja muualle siitä. Jotain muutakin epämääräistä taisi tulla. Naapuriveneen (joka siis jäi sitten meidän ja sen toisen väliiin "jumiin") vanhan parin kanssa ihmeteltiin tämän "herrasmiehen" huutelua. He tiesivät kertoa, että oli aiemmin päivällä partioinut laiturilla kuin euroopan omistaja.
Seuraavaksi päiväki olimme suunnitelleet menevämme Stenskäriin, koska se olisi suojaisa sunnuntaina iskevältä itätuulelta. Matkaa oli vain 14 mailia. Lähdimme hyvissä ajoin ja testasimme samalla Kejsarhamnin septin toimivuuden. Blokissa ollut naapurivene lähti meidän kanssa samaan aikaan, edellisen illan "hälyn" aiheuttanut vene oli lähtenyt jo kukonlaulun aikaan.
Matkalla Stenskäriin näimme hylkeen Helsinholmenin länsipuolella, tämä oli vasta toinen hyljehavainto tälle kesää. Matka oli tosiaan lyhyt vain 3 tunnin koneajo. Stenskärissä oli tilaa, saimme valita paikan. Illan mittaan satama täyttyi ja Birskärinkin puolella oli useampia veneitä. Käytiin molemmat uimassa useaan otteeseen koska oli niin kuuma. Vedessä oli hieman levähiutua, mutta ei mitenkään paljon. Mitään järkevää ei jaksettu tehdä, yritettin tiskata kun kerrankin olisi ollut tiskipaikka, vettä vaan ei ollut merivettä ei oikein viitsinyt käyttää. Otettiin sitten omasta tankista vettä että saatiin pahimmat jämät irti.
Yö oli tuskaisen kuuma. Ollaan useammassa paikassa nukuttu keulaluukku auki, mutta täällä se oli mahdotonta itikoiden vuoksi. Unohdettiin ostaa se hyttysverkko, ehkä ensi kerralla.
Täksi päiväksi oli sitten luvattu oikein kunnon itätuulta. Puoli yhdeksän maissa päästiin lähtemään. Ajeltiin Gullkronan ohitse ihan vaan uteliaisuuttamme katsomaan miltä näyttää. Ensi kesäksi kuulemma avautuu ja laituria sekä poijua oli jo paikoillaan. Ja tuulta riitti kyllä koko matkan ajaksi. Loppumatkasta mentiin välillä pelkällä isollakin kun keulapurje oli liikaa. Päivän vauhtienkat olivat jossain kahdeksan solmun paikkeilla. Hirvensalossa oli melkoinen takatuuli kun ajettiin laituriin, onneksi kone pysyi käynnissä ja laituriin kiinnitetty fendari estää törmäyksen laituriin.
Pasilla loppuu nyt loma, joten seuraavaksi taas viikonloppureissuja. Paitsi että ensin ehkä tyhjennetään dieseltankki ja imuroidaan se roska sieltä ulos, että saadaan kone pelaamaan niinkuin pitää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti