tiistai 11. heinäkuuta 2017

Vauhdikasta menoa kihdillä

Heräiltiin maanantai aamuna ajoissa. Ilma näytti pilviseltä ja tuulta oli lupaavasti. Aamupalan jälkeen lähdettiin septin tyhjennyksen kautta matkaan. Jo heti alkuvaiheessa oli selvää, että tänään päästään purjeilla ja ne nostettiinkin aika pian lähdön jälkeen.
Kihdille kääntymisen jälkeen tuuli muuttui myötäiseksi, sitä oli juuri sopivasti spinnutteluun, joten eikun menoksi. Siinä vaiheessa kun olisi pitänyt alkaa laskea spinnua ja kääntyä menemään Jurmoon, päätimme jatkaa matkaa vielä vähän aikaa, oli sen verran hieno ilma spinnutella. Mentiin sitten Katanpäähän  asti. Aivan viimeisellä pätkällä oli vähän jänniä hetkiä, kun tuuli yltyi jo 10 m/s ja spinnukin piti saada alas. Oltiin perillä molemmat sitä mieltä että oli kyllä kesän tähän mennessä paras purjehduspäivä.
Katanpäässä oli vielä runsaasti tilaa ja saimme mukavasti paikan laiturista keula tuuleen. Yleensä Katanpäähän ei tuulet sovi, mutta etelätuuli näköjään osui ja tuntui. Maksettuamme satamamaksun kävimme toteamassa, että grillaus ei ole mukavaa kun etelätuuli puhalsi molemmista grillauspaikoista läpi, ruuat tuli sitten tehtyä veneessä. Kävimme myös kävelemässä ja kiipeilemässä pohjoisrannan louhoksella. Löysimme sieltä kivoja paikkoja, joita ei oltu aiemmin huomattukaan.
Ruuan päälle meinasi vähän väsy iskeä, mutta lähdettiin vielä katsomaan tämän kesän taidenäyttely, joka on vanhassa tallirakennuksessa vähän matkan päässä satamasta. Käveltiin siinä sitten samalla myös katsomaan isompi laivalaituri. Illalla katsottiin ruudusta englantilaista sarjaa nimeltä Fearless, on aika koukuttava.
Yö sujui tuulesta huolimatta mukavasti, mutta aamuherätys ei ollut yhtään kiva. Naapurivene lähtiessään kolautti meitä ja kun Pasi meni katsomaan niin eivät taakseen katsoneet. No onneksi ei mitään jälkeä jäänyt. No unet meni siinä sitten ja aamusuihkuun mentiin klo 8 aikaan.

Oltiin sitten ajoissa lähdössä taas eteenpäin. Vaihtoehdot kohti Peterzeniä olivat pelkkää vastatuulta koneella pitkin ströömiä tai alkuun purjehdus pitkin kihtiä ja sitten vastatuulta loppumatka. No valittiin jälkimmäinen ja nopeaan se matka joutui, tuulta oli 5-8 m/s. Vastatuuliosuudella hetki kryssittiin mutta päädytiin sitten koneajoon ja alkoi vähän satelemaankin. Kunnon vesisade iski sitten juuri kun päästiin Peterzenin rantaan.
Täällä nyt sitten pidetään sadetta ja odotellaan saunaan pääsyä. Ruoka tehtiin veneessä eilisistä jämistä ja Pasi kävi tiskaamassa kun sade vähän taukosi. Saunan jälkeen taidetaan katsoa jakso Fearlessiä lisää ja voi olla että joudutaan ensimmäistä kertaa tämän reissun aikana pistämään lämppäri päälle.

Huomenna lähdetään pikkuhiljaa siirtymään kohti Turkua kun pitäisi torstaina mennä kotiin hakemaan Siniä mukaan seuraavaan reissuun.