lauantai 29. heinäkuuta 2017

Hiljalleen kohti Hiidenmaata

Perjantai aamulla kello soitti jälleen aikaisin. Emme olleet edes ensimmäiset lähtijät satamasta, jopa muutama moottorivene ehti lähteä ennen meitä. Saimme gastinkin kohtuullisen nopsaan ylös ja aamupalalle, joten matkaan päästiin lähtemään ihan ajallaan.

Alkumatka oli aivan blägää, koneella siis mentiin eteenpäin. Jossain vaiheessa alkoi hieman tuulemaankin, joten pääsimme purjeilla loppumatkan. Kärdlassa oli hyvin tilaa, kun sinne ehdimme, satamakapteeni näytti paikan ja rantautuminen sujui kivuttomasti aisapaikalle.
Siinä veneessä istuessamme ja pohtiessamme, että syödäänkö ulkona vai veneessä, huomasimme yhden tutun veneen kaartavan satamaan. Oman seuran vene MarVee tuli toiseen laituriin. Olivat tulossa Pärnusta. Sini yritti etsiä itselleen sopivaa ruokapaikkaa, mutta kun sellaista ei heti löytynyt päädyimme tekemään veneessä risottoa ja kasvisjauhispihvejä pakkasesta. Pihvit onnistuivat uunissakin hyvin ja risottoa jäi runsaasti, joten se päätettiin hyödyntää kotimatkan eväisiin.
Kärdlan satamamaksuun kuuluu sauna, joten tilaisuus hyödynnettiin heti kun sauna-aika alkoi ja aika rauhaisaa oli ainakin naisten puolella. Illalla pelattiin jälleen korttia, kun tuuli niin kovaa, ettei sitloodassa ollut kiva istua.
Kärdlassakin olimme päättäneet olla kaksi päivää. Sini sai lauantaiaamuna nukkua kun me Pasin kanssa heräiltiin ajoissa ja aamupalan jälkeen lähdettiin tekemään pieni kävelykierros. Huomasimme että satamasta lähtee tunnin välein ilmainen bussikyyti vähän kauemmas isommalle kaupalle ja tämän hyödynsimme myöhemmin. Käveltiin tosiaan uimarannelle, siellä oli valitettavasti levää sen verran ettei tullut mielen mennä uimaan. Löysimme myös kivan oloisen ruokapaikan, mutta sieltä ei saanut mitään vegaanille sopivaa, joten sen jouduimme hylkäämään.
Lähdimme takaisin veneelle herättelemään Siniä, että voisimme käydä ruokakaupassa. Sitä ennen kuitenkin poikettiin sataman vieressä olevaan hanko-puotiin, sieltä löytyi vegaanista jäätelöä, jota sitten ostettiin kahvin kanssa nautittavaksi. Puolen päivän maissa lähdimme bussilla tekemään pikaisen kauppareissun, leipää ja sen sellaista ostettiin ja koska kuohuviini oli naurettavan halpaa, saattaa olla että sitäkin tuli jokunen pullo mukaan.

Takaisin veneellä ja alettiin surffailla ruokapaikkoja. Pizzeria Mamma Mia:sta löytyi vegaanista juustoa sisältävää pizzaa, joten sinne päätettiin mennä vähän myöhemmin syömään. Minä tein valmiiksi soijarouhecurryn seuraavan päivän wrappeja varten ja Sini ja Pasi kävivät tiskaamassa astiat. Juotiin päiväkahvit ja syötiin se jäätelö.
Pizzalle lähdettiin kävellen, matkaa oli ehkä noin kilometrin verran. Pasi otti tavallisen pizzan, me valittiin Sinin kanssa panzerotto, joka oli niinkuin calzone eli täytetty pizzatasku, mutta se friteerattiin ja tarjoiltiin ranskalaisten ja friteerattujen sipulirenkaiden kanssa. Sinin pizzaan tuli tomaattikastike, vegejuusto ja ananas. Tästä paikasta siis vegaanikin tykkäsi. Käytiin vielä läheisessä kaupassa hakemassa Sinille muutama juotava ja käveltiin takaisin veneelle.
Loppuilta meni samoin kuin edellinen, saunaa ja kortin peluuta. Seuraavan päivän eväät tuli tehtyä ja kello laitettiin taas soittamaan kuudelta, tiedossa olisi pitkä kotimatka.