lauantai 22. heinäkuuta 2017

Tere tulemast Haapsaluun

Dirhamissa aamu alkoi hieman jähmeästi. Sini ei olisi millään jaksanut heräillä ja lähdettiin kohti Kärdlaa ja Hiidenmaata vasta klo 10 jälkeen. Vene saattiin takasivutuulesta huolimatta hyvin pois laiturista, ennakkosuunnitelma toimi. Sen jälkeen pyörittiin ympyrää hetken verran aallonmurtajan suojassa, että saimme köydet ja fendarit laiteltua pois.

Alkumatkasta meillä oli hetken verran vastatuulta, sitä ajaa röykyyteltiin koneella. Kukaan ei halunnut ottaa valokuvia matkalla. Kun päästiin kääntymään pois vastatuulesta, yritettiin ensin pelkällä reivatulla jennalla, mutta eihän siitä mitään tullut. Ison nostoon vain. Sehän ei mennyt sitten ihan putkeen, vaan nostin karkasi Pasin kädestä aallokossa ja heilui sitten hetken verran vapaana. Sini sai sen ruorin takaa kiinni ja päästiin nostamaan reivattu iso. Laitettiin vähän reivattua jennaa keulille myös. Sitten matka sujuikin jo joutuisasti.
Haapsalussa oltiin hyvässä ajassa noin viiden tunnin purjehduksen jälkeen. Sitten vain valitsemaan mikä kolmesta satamasta miellyttää. Otettiin keskimmäinen. Vähän oli matalaa, mutta olimme varautuneet tähän nostamalla kölin jo etukäteen. Satamamaksun maksettuamme lähdimme vähän katselemaan paikkoja. No nälkä ja sen aiheuttama kiukku yllättivät matkalla ainakin allekirjoittaneen ja ruokapaikkaa ei meinannut löytyä, sellaista siis joka olisi kelvannut vegaanillekin. Päädyimme Käärme külikiin, josta sitten löytyi myös Sinille sopiva pizza, tosin joutui taipumaan vähän mozzarellan syöntiin. Me Pasin kanssa otimme lohipizzat. Hyvää oli.
Ruuan jälkeen jaksoi taas kävellä ja teimmekin aikamoisen lenkin. Löysimme ruokakaupan josta sitten ostimme jäätelöt jälkkäriksi sekä vehnätortilloja, koska niihin on hyvä tehdä valmiiksi veneessä syötävät täytetyt wrapit.

Olimme päättäneet viettää Haapsalussa kaksi päivää, joten illalla ei ollut kiire nukkumaan. Illalla istuttiin taas veneen sisällä, kun tuuli osui ikävästi sitloodaan. Torstai aamuna herättiin sitten vesisateeseen. Sitä kesti vähän yli puolen päivän ja sen jälkeen lähdettiin uudelleen tekemään kävelyä pitkin Haapsalun katuja. Rantapromenadin varresta löysimme cafe Hugon, josta olisi saanut oikeasti vegaanista ruokaa, jäi nyt tällä kertaa testaamatta se paikka. Piispanlinnan rauniot olivat hienot ja kiivettiin yhteen torniinkin, oli melkoisen jyrkät portaat. Leikimme lisää turisteja ja kävimme matkailuinfosta ostamassa postikortit ja merkit ja laitoimme mummille ja mummulle oikein postia menemään.
Nautittiin vielä iltapäivä kaljat ja siideri yhdellä terassilla ja sitten pikavisiitti lähimpään ruokakauppaan. Sen jälkeen veneelle popsimaan tähteitä ja tekemään seuraavan päivän matkawrappeja. Illalla pelattiin vielä vähän korttia, mutta pitkään ei valvottu. Kello laitettiin seuraavaksi päiväksi herättämään kun edessä olisi pitkähkö matka Hiidenmaalle Kärdlan satamaan.