keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Kaksi sanaa suorituksesta

Uusiks meni. Siis köli ei letkun vaihdon jälkeen pysynyt ylhäällä kuin muutaman minuutin. Ihmettelin kun öljyä ei kuitenkaan mistään tullut maahan ja muiden keväthommien lomassa pumppailin ylös köliä ja odottelin jos jostain alkaisi vuotoa näkyä, mutta ei.

Viime viikonloppuna sitten lamppujen kanssa kurkistelin kölin alapuolelta, josta hivenen näkee letkua ja liitokset ei näkynyt vuotoa, laitoin rättiä liitosten alle ja rätti kastui välittömästi öljystä. No eipä siinä muu auttanut kuin avata taas kölilaatikko, joku oli muuten liimannut sen todella huolella, ei meinannut irrota. Sain naapuri veneilijältä laianksi monitoimityökalun jossa oli kätevä veitsiterä joka leikkasi melko hyvin liimasaumaa.

Yläpuolelta näkyi syy miksi öljyä ei tullut näkyviin, kölin etuosassa on "tasku" johon mahtuu paljon öljyä. Irroittelin letkun ja mötikän jonka toisesta päästä öljy tuntui vuotavan, mötikkä on ilmeisesti laskuventtiili joka rajoitaa ulosvirtausta sylinteristä. Sunnuntaina ei ole sellaista kauppaa auki josta saa tiivisteprikkoja, homma jäi odottamaan seuraavaan iltaan.

Hain maanantai iltana tiivisteprikkoja hydraulikkakaupasta, ja taas veneelle uudet tiivisteet paikalleen ja kokeilu, hö vieläkin vuotaa, no kello oli taas niin paljon että lisää osia ei saanut kuin vasta tiistaina.

Ja taas tiistai iltapäivävänä hydrauliikka osia metsästämään, tällä kertaa mukana oli nippa jota epäilin syylliseksi, kaupasta uusi nippa ja veneelle. Uudet tiivisteprikat ja nyt myös kierreliima ja osat kiinni.

Kierreliiman pitää kuivua kunnolla, joten vasta tänään uskalsin kokeilla. No nyt pitää. Imin öljypumpulla kölin "taskusta" lähes kaksi litraa öljyä, eipä mene sekään vesistöön. Liimasin laatikon samalla kiukulla paikalleen kun liitoksista ei tullut tippakaan, ei edes "hikoilua" ollut havaittavissa, eikä köli ainakaan puolessa tunnissa liiakahtanut alaspäin. Kokeilin samalla kaiman ehdotusta laittaa letkuun kierre jotta se tekisi yhden kierroksen paikallaan ollessaan. Ei onnistut ainakaan sillä letkulla ja pituudella, mikä nyt on paikallaan.

Ilmeisesti vanha nippa oli aiemminkin liimattu (silikonilla tietenkin) ja letkun vaihdossa liitos aukesi. Tiiviste ei toimi vanhan nipan kanssa koska tiivistys laippa on liian pieni ja kumi ei kestä sellaisia paineita mitä sylinterissä on.

Vanha ja uusi nippa, uudessa kunnollinen tiivistyspinta.

"Mötikkä" ja vanha nippa tiisteprikan kanssa. Kumi jää näkyviin ja vuotaa.

"Mötikkä" ja uusi nippa tiisteprikan kanssa. Kumi jää tiivistyspintojen alle.

Osat uudelleen asennettuna, nyt ei vuoda.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti