maanantai 1. huhtikuuta 2013

Kevät remontit jatkuu

Pitkästä aikaa tulin päivittämään tilannetta blogiin, kevään aikana on yhtä sun toista korjattu tai tehty uusia osia.

Mukiteline sitloodaan piti itse värkätä kun sattui olemaan teak lautaa vielä karttapöydän rakentamisesta jäljellä. Tuli viimekesänä havaittua että pitäisi olla paikka johon kahvimukinsa laskisi. Yleensä liikkeellä ollessa ollaan sen verran vinossa että sopivaa paikkaa missä kuppi pysyisi pystyssä ei meinaa löytyä. Tein sitten simppelillä mallilla telineen, vielä kiinnitys pedestaalin (=ruoritolppan) kylkeen ja sekin on kunnossa.


Karttapöydän taakse jää iso tyhjä tila mihin ei sellaisenaan pystynyt mitään laittamaan, joten tein sinne paikat hätäraketeille ja soihduille, isolle valonheittimelle ja viivottimille. Oli jo viimekesän aikana mielessä että pitäis tehdä nämä, mutta aina se vain jäi. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan.


Tyhjä tila hyötykäyttöön.

Sitten iski taas "itse tein ja säästin" olo, aloin kokeilemaan rosterin hitsausta ja tein muutaman fendaritelineen. No ei siinä palkoille pääse kun valmistamiseen meni reippaasti aikaa mutta materiaali (4mm rst puikko) ei paljoa maksanut, ja taas, sitä sattui olemaan tallissa.

Viime keväänä yritin putsailla vinssejä paikallaan mutta eihän niitä saa kunnolla purettua että olisi päässyt kaikki osat puhdistamaan. Taas kerran veneellä käydessäni päätin selvittää miten isolla työllä vinssit irtoaisivat. Ei ollutkaan hirveän vaikea irroitella, katon sisäverhoilun pala pois ja sitten vinssin kiinnitys mutterit irti (onneksi oli runsaasti silikonia että ruuvit pysyi paikallaan) pari napakkaa potkua vinssin kylkeen ja silikoni antautui. Toisella puolella piti hiukan vivuta ruuvitaltalla että silikoni irtosi.
Kotona lämpimässä vinssien purku, pesu, rasvaus ja kasaus, helppoa ja yksinkertaista kun saa mötikän käteen. Yritin netistä etsiskellä kuvia kuinka tälläiset vänhemmat vinssit on purettavissa mutta ei löytynyt. Alla sitten kuvasarja kuinka vinssit puretaan, jos vaikka joku muukin olisi samaa tekemässä. Klikkaile kuvat suuremmaksi.

Vinssi purkuun.

Vinssin pohja.

Vinssin päältä sokka pois.
Suojapelti pois.

Nyt voi nostaa rummun pois

Pienen hammasrattaan akseli on lyötävä tuurnalla pois.

Pieni hammasratas pois.

Irroitetaan pohjasta kuusiokoloruuvi ja prikka.
Sen alta löytyy toisen vaihteen räikkä mekanismi.

Akselin saa irti.

Ja rummun laakeroinnin.

Pohjasta tippuu, isompi hammasratas ja räikän osat.
Yläosan räikkämekanismin voi irroittaa,
varo ettei pieni jousi katoa.

Osia pestynä.

Viime vuoden valaistus/sähkörempassa jäi salongin valo uusimatta, otin vanhan irti ja tutkin mitä löytyi. Sisällä oli hehkulamppu jonka teho oli himmeällä 5W ja kirkkaalla 21W, aikamoinen virtasyöppö siis. Askartelin sisälle ledit (8kpl 60mA 5mm kirkkaita ja 2kpl "3W" teholedejä) ja niille tarvittavan elektroniikan, nyt pienempi teho on n.2W ja suurempi n.8W ja valotehoa on kummallakin asennolla enemmän kuin vanhan vastaavilla.

Käytiin tänään vielä Pian kanssa veneellä ottamassa mittoja verhoille, jos ne jo täksi kesäksi saisi tehtyä ja paikoilleen. Kun vielä kelit hiukan lämpenisi niin pääsisi kannen tiivistyksiä uusimaan ja pohjan huoltoa tekemään.























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti