perjantai 5. heinäkuuta 2019

Kesälomalla: Kuivastu - Köiguste - Kuressaare

Tiistaina pääsimme jatkamaan matkaa. Meidän kanssa yhtä aikaa lähti myös vierestä Pirske, jolla oli sama suunta eli Kuivastu. Oli oikein mainio purjehdussää. Matkalla nähtiin yksi hyljekin. Ehkä noin seitsemän tuntia kului matkaan. Pahaksi onneksi saimme juuri ennen Kuivastua sateen niskaamme ja sitähän jatkui sitten koko illan. Ei käyty edes saunassa.
Keskiviikko aamulla jatkoimme matkaa kohti Köigustea. Samoihin aikoihin lähtivät Lillikkä (joka myös Kärdlassa oli meidän toisella puolella, sekä tuo aiemmin mainittu Pirske. Ja meillä kaikilla oli jälleen sama suunta. Köigustessa kohdattiin. Päivän tuuliennuste oli maltillinen 8-11 m/s MUTTA sehän ei pitänyt sitten paikkaansa ollenkaan. Aloitimme reippaasti täydellä isolla mutta aika äkkiä oli kakkosreivi laitettava ja silti matkanteko oli melkoista röykytystä. Varsin vastainen se tuuli myös ja siis oikeasti 11-14 m/s sekä isoin puuska 20 m/s.

Matkalla ei tullut edes ruoka kovin mieleen sen verran oli pomppuinen loppumatka vastatuuleen koneella. Kylläpä oli mukavaa päästä Köigusten rantaan suojaan. Illalla nautittiin savukalaa, tai Pasi lähinnä, minun ahvenessa oli matoja, joten syömättä jäi. Käytiin myös saunassa se kun kuului satamamaksuun, piti vain kertoa, mihin aikaan halusi saunaan, niin se kyllä lämmitettiin.
Saunan jälkeen istuttiin jonkin aikaa satamakonttorin terassilla Lillikän ja Leyan miehistöjen kanssa ja toki seurassa olivat myös sataman isäntä Niklas sekä emäntä Külli. Siinä se ilta kuluikin mukavasti.

Torstaina pääsimme vihdoin lähtemään kohti Kuressaarta. Alkumatkasta oli ensin melkein bläkää ja loppumatkasta se tuuli taas nostatti aallokkoa ihan kiitettävästi ja tietysti taas vastaiseen oltiin menossa. Kuresaareen ajetaan todella kapeaa ränniä pitkin, eipä tullut mieleen edes yrittää purjehtia. Illalla ehdimme käydä tutustumassa vanhaan kaupunkiin ja löysimme lähistöltä sympaattisen pubin missä nautittiin pientä iltapalaa.
Perjantain tuuliennusteet olivat myrskylukemissa, joten olimme suosiolla päättäneet viettää satamapäivän. Pestiin vähän pyykkiä ja tiskattiin. Kaupungille lähdettiin vähän keliä uhmaten, piispanlinnaa saatiin kierrellä pitkän aikaa ilman sadetta. Ruokapaikan löydettyämme satoikin hetken rankasti. Syötiin molemmat lammasburgerit, olivat kyllä todella hyvät. Ruuan jälkeen käytiin vähän kaupoilla, suklaata Kalevin liikkeestä ja ruokakaupassa. Kahvilakin löytyi, joten jälkiruokakakutkin tuli nautittua.
Takaisin satamaan tallustelu vesisateessa ja tuulen tuiverruksessa meinasi hieman jo alkaa kyrsiä, mutta täällä lämpöisessä veneessä on kyllä ihan mukavaa istua kuuntelemassa köysien natinaa. Matkan jatkuminen ja suunta on vielä vähän avoin, se riippuu nyt ihan säästä.