perjantai 12. heinäkuuta 2019

Kesälomalla: Kärdlasta Glennarsiin ja Helsingholmenin kautta Turkuun

Tiistaina lähdettiin ylittämään suomenlahtea. Aaltoa riitti ja tuultakin oli mutta vastaista. Päivän kohokohta taisi olla kun nähtiin sukellusvene. Viron rajan pojatkin sitä kovin valvoivat veneellä ja lentokoneella.
Reippaat 11 tuntia meni ennenkuin Glennarsiin saavuttiin. Pari venettä oli paikalla. Oltiin niin väsyksissä että Pasi kävi grillaamassa meille makkarat ja minä tein lisukeriisin. Ei jaksettu edes saunoa. Siirryttiin keulasta perään nukkumaan kun keulan patjat taas kastuivat. Pasi ei ole koskaan perässä nukkunut, joten yllättyi sen tilavuudesta, taidetaan siis siirtyä sinne kokonaan. Minähän aikoinaan Sinin kanssa siellä nukuin kun lapset vielä veneili meidän kanssa.

Keskiviikkona aamulla saunottiin ja sen jälkeen jatkettiin kohti Kasnäsiä. Päivästä tulikin lämmin ja aurinkoinen ja purjeillakin päästiin. Kasnäsissä tehtiin perinteinen pitstop. Pasi jäi tankkaamaan ja septin tyhjennykseen kun minä kipaisin kaupasta ruokaa illaksi. Ja vähän myös matkaevääksi, kun alkoi olla lounaan paikka.
Olisi muuten menty Högsåraan mutta pohjoistuuli käy ikävästi Kejsarhamniin, joten mentiin sitten Helsingholmeniin. Siellä oli reippaasti tilaa, johtuen varmaan seuraavaksi päiväksi ennustetusta itätuulesta, joka taas osuu sinne. Päästiin kyllä mukavaan suojaan päälaiturin "taakse" rantaan. Ostettiin vähän savukalaa seuraavan päivän lounasta varten sekä kotiin vietäväksi ja sitten pistettiin grilli tulille ja sinne grillifetaa ja kanaa. Seuraksi vielä uusia perunoita. Oli niin hieno keli, että syötiin ulkona ja illallakin istuskeltiin sitloodassa, sitä ei ole tämän loman aikana montaa kertaa tullut tehtyä.
Torstaiaamuna herättiin sateen ropinaan. Ei onneksi satanut kauaa, mutta sen verran harmaalta näytti että varustauduttiin sateeseen. Tuulta oli heikosti ja matka meni koneella, sadetta ei onneksi saatu.
Tässä oli tämän kesän lomapurjehdukset tältä erää. Tulevana viikonloppuna lähdetään vielä johonkin suuntaan, riippuu nyt vähän tuulen suunnasta.