torstai 27. kesäkuuta 2019

Kesälomalla: Gullkrona-Bodö

Tiistaina tosiaan päästiin jatkamaan kesälomareissua. Kahdestaan ollaan liikenteessä jälleen. Ajateltiin sitten että käydään katsastamassa tämä Gullkrona tästä ohimatkalla "alta pois" niin ei tarvitse heinäkuun ruuhkissa sitten yrittää. Runsaasti oli veneitä jo paikalla kun saavuttiin, mutta hyvin tänne sekaan mahtui. Satamamaksu on tosin palveluihin nähden minusta hieman korkeahko 35 euroa.
Käytiin kiipeämässä luotsimuseolle, todetaksemme ettei sinne pääse sisälle. No oli ne näköalat kuitenkin ihan hienot. Naisten saunavuorolle (17-18) en ehtinyt kun piti laittaa ruokaa. Jouduttiin muuttamaan suunnitelmaan lennosta kun metsäpalovaroituksen takia ei saanutkaan grillata. No uudet perunat ja savukinkkumössö olivat todella herkullinen vaihtoehto. Pasi kävi sitten saunomassa, hieman oli kuulemma miesten vuorolla ruuhkaa. No itsellä on tarkoitus hyödyntää aamusaunavuoro.
Savukinkkumössöön tarvitset (reilu annos kahdelle)
1 pussi / rasia savukinkkusuikaletta /  rouhetta
½ rasiaa tuorejuustoa (tällä kertaa ruohosipuli)
½  purkkia ranskankermaa
4 reilua ruokalusikallista kurkkusalaattia
½ - 1 makeaa suippopaprikaa suikaleina
pippuria myllystä.
Kaikki aineet kippoon sekaisin ja anna maustua (vaikka sen aikaa kun perunat kiehuvat) ja eikun ääntä kohti.

Yö olikin täynnä toimintaa. Naapuriveneestä pettivät vissiin köydet tai jotain, sillä yhden- kahden välillä yöllä säätivät veneen paikkaa ja kiinnityksiä laiturissa. Aamulla olivat kyllä ihan nätisti kiinni toisen veneen kyljessä, joten mitään vakavampaa ei sattunut.

Keskiviikko aamu valkeni harmaana ja koleana. Skippasin saunan, mutta kävin kuitenkin suihkussa. Joskus kympin maissa lähdettiin kohti Bodöta. Lähes koko matka päästiin mukavaan sivuvastaiseen purjeilla. Aivan lopussa tuli vastatuulipätkä, mutta siinä vaiheessa olikin jo hyvä laskea purjeet ja alkaa miettimään rantautumista.
Mikä viitta?
Muutama vene laiturissa oli kun saavuimme, taisimme olla tälle päivälle kuitenkin ensimmäinen vene (ainakin vieraskirjan  mukaan). On aina mukavaa tulla satamaan, jossa otetaan avosylin vastaan. Ei ne ehkä täälläkään aina ehdi, jos on ruuhkaa, mutta tänään ei siis ollut ja paikan pitäjä itse tuli ottamaan köydet ja siinä samalla kun niitä kiinniteltiin kertoi jo pikaisesti tärkeimmät. Satamamaksuun kuului kahvit, joten otettiin siihen pullat lisäksi ja nautiskeltiin kahvit terassilla. Saunavuorot alkavat klo 17 naisten vuorolla, mutta sitä ennen ehdittin syödä burgerit. Vesisadekaan ei haitannut koska ruuan olisi saanut veneeseen tai sen voi nauttia myös päärakennuksen "olohuoneessa".  Me valitsimme olohuoneen, tilassa on myös mahdollista ladata puhelimia ja tosiaan viettää aikaa huonolla säällä. Ilmeisesti kesällä on tulossa myös jotain buffet-tyyppistä ruokailua.
Käytiin molemmat sitten vuorollamme saunassa, minä tietty pulahdin veneestä ensin uimaan. Saunan jälkeen pohdiskeltiin veneessä seuraavan päivän suunnitelmaa, se jäi vähän avoimeksi, päätettiin katsoa aamulla sään mukaan.

Torstaiaamu valkeni aurinkoisena, mutta tuulisena. Kahvit nautittiin ulkona ja lopulta päädyimme pitämään saaripäivän ja jäämään tänne tuulta pitämään. Mitään kiirettä meillä ei seuraavaan kohteeseen eli Örö ole, koska suomenlahden ylitys näillä keleillä on järkevää aikaisintaan lauantaina. Olisimme joutuneet jokatapauksessa menemään tänään johonkin muualle ennen Örötä tai olemaan sitten Örössä kaksi yötä, valitsimme kuitenkin Bodön.
Kävimme sitten kiertämässä luontopolun, metsässä hieman itikat olivat vaivana, mutta loppujen lopuksi kun pääsimme kallioille maisemia ihailemaan niin olihan se kävelemisen arvoista. Myöhäinen lounas laitettiin veneessä ja tiskattiin parin päivän likaiset astiat. Illan ohjelmassa vielä saunomista ja huomenna aamulla sitten kohti Örötä.
Utön majakka näkyy horisontissa.