perjantai 8. heinäkuuta 2016

Tuulten mukaan 5 - 8.7.

Seglingestä lähdimme kohti Kökaria ja Sadnvikin satamaa. Kävimme siellä viime vuonna ja totesimme paikan mukavaksi. Ja mikä parasta, vihdoin päästäisiin tyhjentämään septi.

Nostimme purjeet heti lähdettyämme. Alkumatkasta piti kryssiä jonkin aikaa, vähän tuotti hankaluuksia, kun oli ihan tuntemattomat vedet, eikä uskaltanut kovin lähelle rantaa ajaa. Koko päivä päästiin siis purjeilla, vähän meinasi jossain kohtaa tuuli loppua, mutta hyvin sitä riitti kuitenkin.
 Päästyämme Sandvikiin siellä oli jo aika lailla porukkaa, mutta hyvin mahduttiin laituriin. Kävimme satamamaksun maksamisen jälkeen tiskaamassa tiskit ja oli kyllä ihana päästä myös kunnon suihkuun. Illan mittaan satama täyttyi niin täyteen, että yhdelle 56 jalkaiselle moottoriveneelle ei enää löytynyt tilaa. Kielimuurin vuoksi eivät myöskään ymmärtäneet, että olisivat voineet ankkuroitua lahdelle, jossa kyllä oli tilaa. Menivät sitten Kökarin lauttalaituriin rahtilaivan viereen kylkkäriin ja viettivät siinä yönsä.
Meikäläisellä ei ole oikein uni riittänyt näin lomallakaan klo kahdeksaan pidempään, joten olimme aamulla ajoissa lähdössä liikkeelle. Tehtiin vielä lähtösuunnitelma sekä rantautumisuunnitelma septille, koska tuuli aika kovaa. Onnistuimme molemmissa hyvin ja septillä saimme hyvän palvelun satamakapteenilta. Täytettiin sitten samalla myös vesitankki, kun ei ollut ihan varmaa suunnitelmaa siitä koska seuraavan kerran mentäisiin paikkaa mistä saa vettä.
Merelle päästyä selvisi nopeasti, ettei tarvita muuta purjetta kuin jenna. Se auki ja menoksi. Päivän ja koko meidän purjehdushistorian nopeusennästyskin nähtiin myötuulessa ja myötäaallossa yli kymmenen solmua. Koko matkan keskinopeus oli 6,8 solmua. Suuntana meillä oli Trunsö, että pääsemme saaristomeren parhaan saunan löylyihin.
Trunsössä oli meidän lisäksemme 2 muuta venekuntaa eli eipä juuri tullut saunavuoroista kinaa. Ennen saunaan grillasimme, kun kerran kaasugrillin käyttökin kuuluu satamamaksuun. Yö oli vähän levoton tuulen vuoksi ja heräsinkin jo klo 7 aikaan kuuntelemaan kolinaa. Trunsöstä jatkoimme matkaa Kasnäsin kautta seuramme saareen Glennarsiin.

Päivähän oli jälleen tuulinen, jopa tuulisempi kuin edellinen päivä. Laitoimme jälleen pelkän jennan ja senkin osittain rullattuna ja hyvin kulki, taas saatiin 6,8 keskinopeus. Kasnäsissä oli aivan hirveä tungos, onneksi purkkarilla mahtui hyvin myös kauppalaituriin. Neljäs tolppa rannasta päin ja syvyys on vielä 2,3 m. Kävimme kaupassa ja laitoimme ruokaa. Juuri kun aloimme valmistautua lähtöön, niin alkoi sataa tihuuttaa hieman. Onneksi laitoimme molemmat sadevarusteet päälle, sillä hetken matkaa seilattuamme meidät saavutti kunnon saderintama ja koko loppumatka meni vesisateessa.
Perillä Glennarsissa paikalla oli meidän lisäksemme 2 muuta venettä. Saaren molemmat saunat olivat jo lämpiämässä, joten pääsimme saunaan. Illalla jaksoimme hetken istua nuotiolla grillaamassa makkaraa, mutta melkoisen pitkän päivän päätteeksi oli pakko mennä nukkumaan.
Tänään ollaan vietetty huoltopäivää täällä Glennarsissa. Siivottu siis venettä ja tiskattu yms. Ollaan täällä vielä toinen yö ja huomenna jatketaan matkaa kohti Hankoa ja sen ohi.