Lomahan alkoi virallisesti maanantaina 4. päivä, mutta toki merelle lähdettiin jo lauantaina. Minä ja Pasi kahdestaan, suuntana sinne minne tuuli vie. Septin tyhjennys olisi hyvä ollut suorittaa ennen lomareissua, mutta eipä ehditty ja ensimmäiseksi etapiksi suunniteltu Jungfruskär ei oikein siihen sopinut.
Päästiin lauantaina matkaan vähän ennen puoltapäivää. Tuulta riitti kyllä kivasti koko matkan ajan. Alkuun oli isossa 1 reivi mutta loppumatkasta oli pakko laittaa toinenkin. Jennaakaan ei avattu kokonaan. Hiukan Airistolla jouduttiin kryssimään mutta muuten matkanteko oli suhteellisen sujuvaa. Arveltiin että 8 tuntia menisi perille pääsyyn, mutta keskinopeuden ollessa 6.2 solmua aikaa meni vähän reilu 6 tuntia. Ihan loppumatkasta plotteri sekosi ja näytti huippunopeudeksi yli 300 solmua, paikkatiedot olivat kyllä oikein mutta nopeus puutaheinää. Otettiin virrat pois hetkeksi ja siirryttiin paperikartalle sekä Pasin kännykän Sailmateen. Plotteri kyllä onneksi tokeni sähkökatkon jälkeen.
Yllätys oli melkoinen perillä Jungfruskärissä. Siellä oli vähän ruuhkaa. Sopu sijaa antoi ja meitä yöpyi siellä 12 purjevenettä ja 2 moottorivenettä. Yöllä oli muuten melkoinen ukkosmyräkkä ja kaatosade, onneksi menivät nopeasti ohi. Sunnuntaina suuntana oli Sottunga, sen vuoksi että päästäisiin tyhjentämään septi. Aamulla ei siis ollut kiirettä lähtöön ja käytiinkin kävelemässä luontopolkua "väärään" suuntaan eli satamasta rannalle. Ihan rantaan asti ei menty kun Jungfruskärissä laiduntavat lehmät olivat sen vallanneet.
Sottungaan ajettiin koneella kalseassa säässä. Siellä ei pahempaa ruuhkaa vielä ollut. Naapuriveneestä kertoivat että Maarianhamina oli ollut täynnä isoja ruotsalaisia veneitä. Sottungassa käytiin sitten suihkussa (2 e/ 4 min) ja vietettiin laiskaa päivää. Aurinkokin paistoi mukavasti. Illan mittaan satamaan saapui muutamia veneitä lisää. Loppujen lopuksi yöpyjien määrä oli sama kuin Jungfruskärissä 12+2.
Maanantainakaan ei pidetty kiirettä lähtemisen kanssa, koska edessä oli parin tunnin pätkä Seglingeen. Käytiin sitten vähän pyöräilemässä, ihan kylälle asti ei jaksettu mennä kun ei ollut asiaa kauppaankaan. Lähtiessä siis septille, mutta mikä pettymys. Ranta oli niin matala ettei saatu veneen perää edes köli ylhäällä tarpeeksi lähelle septiä. Sitä paitsi septin letkut olivat "väärin päin" eli pitkä meni pumpusta viemäriin ja lyhyellä olisi pitänyt vetää veneestä pumpulle. Myös septiletkun tiiviste vuoti joten paskaa oli päässyt pitkin poikin letkukasaa ja pumppua. Emme tiedä olisiko ideana sitten ollut nostaa se paskainen pumppu sieltä laatikosta veneeseen että olisi yltänyt septiä käyttää? Jäi sitten septi tyhjentämättä.
Matka jatkui kohti Seglingeä lähestulkoon pläkässä kelissä. Yhdessä vaiheessa luulimme jo saavamme sateen niskaan, mutta se meni onneksi ohi. Seglingessä oli hyvin tilaa kun sinne saavuimme. Illan mittaan satama täyttyi ääriään myöten. Tuntui olevan varsinkin ruotsalaisten suosiossa. Meille siis uusi paikka, lähdimme tutustumaan lähinnä Merenneidon postauksen perusteella. Emmekä oikeastaan pettyneet. Vaikka palveluja ei juurikaan ole (satamamaksu 17 e, sähkö, kaivovesi + huussit), mutta silti satamassa oli jotain sellaista, että sinne mennään uudestaankin. Kävimme tekemässä pienen kävelylenkin kaupalle asti.
Satamakonttorista sai illalla savukalaa ja maanantaina satamassa oli tori, jossa oli myynnissä marjapiirakoita, liha/kalapiirakkaa, sämpylöitä, mehuja, hilloja, kahvia sekä ahvenanmaan pannukakkua. Pannukakkua otettiin jälkiruuaksi, sillä olimme sopivasti ehtineet syödä ennekuin tori avautui. Oli muuten toistaiseksi loman lämpimin päivä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti