maanantai 25. toukokuuta 2015

Viikonvaihde Velkuanmaalla

"Sarjassamme" tutustumme uusiin kohteisiin vuorossa Velkuanmaa eli Vaihelan saaristohotellin vierasvenesatama.

Lauantaina aamupäivästä lähdimme Pasin kanssa reissuun. Satamassa jo tuuli reippaasti, lähtö kuitenkin onnistui kohtuullisesti. Katsastimme vielä uuden venepaikan, vaihdamme viikon päästä aisapaikalle, siinä on syvempääkin kun tämän hetkisesssä ja päästään siitä iänikuisesta "saankohan napattua takatolpan" tilanteista.

No tuulihan oli toki meidän suuntaamme vastainen ja Airistolla röykkyinen aallokko. Koneajoksi meni koko matka. Pienemmillä väylillä ei ollut aallokkoakaan niinkuin Airistolla, mutta se tuuli oli tosiaan vastainen koko matkan, eikä oikein ollut kryssihaluja.

Saapuessamme satamaan, vastassa oli melko aneemisen näköinen laituri, sivuilla luvataan että syvää on 2.5 m joten menimme reippaasti köli alhaalla, poijun kohdilla kaiku näyttää enää 1.8 joten oli pakko pakittaa ja ottaa kunniakierros lahdella että saatiin köli  ylös. Uusi yritys, mutta huti poijusta ja eikun rundille. Toisella yrittämällä meni ja minä sitten kipitin keulaan seuraavaan köyteen. Laiturillekin pääsin mutta sitten iski ongelma, mihis täällä kiinnitetään köysi, ei minkäännäköisiä kiinnityspaikkoja missään. No löytyivät ne sitten sieltä ulkolaidalta ja toinen köysi vedettiin lankun alta niinkuin muutkin olivat tehneet. Niin ja se syväys, olihan se siinä sitten laiturin vieressä se 2.5, mutta ei tosiaan ainakaan sen poijun luona mihin kiinnityttiin. Vähänlaisesti muutenkin oli poijuja vedessä mutta saimme myöhemmin kuulla, että kausi alkaa 1.6. ja tulevana viikonloppuna laitetaan uusia poijuja.

No kävimme kuitenkin tutustumassa paikkoihin ja löysimme omistajankin, joka siis kertoi meille että avaavat tosiaan 1.6. mutta yöpyä toki saa ja saunankin lämmittää. 10 euroa sitten maksoi (kesähinta 20 e) yöpyminen, sauna ja sähkö kuuluivat hintaan. Laiturille vesi ei tullut, mutta käytyämme saunassa tulimme siihen tulokseen ettei sitä kukaan haluaisi juodakaan, sen verran raudalle maistuvaa se oli. Hotellilta kyllä kuulemma saa juomavettä jos on tarvis.
Sauna olis, teltta puuttuu.

Saunoimme ensin ja laittelimme sen jälkeen veneessä ruokaa. Iltakin oli melko kylmä, joten kannella ei kauaa jaksanut istua, lueskelimme salongissa jonkin aikaa kirjoja ennenkuin kävimme nukkumaan.
Laiturin uudet vuokralaiset.
Aamulla heräilimme rauhassa ja aampalan jälkeen lähdimme takaisin. Tuuli tällä kertaa paremmasta suuntaa meidän matkantekoomme nähden mutta heikkoa se oli. Nostimme ison ja jennan, mutta koneella sai avustaa aika lailla jouduttaaksemme matkan tekoa. Eihän meillä muuten olisi kiire ollut, mutta oli tullut luvattua käydä yksillä synttärikahveilla.

Röölässä kävimme tyhjentämässä septin (vielä toistaiseksi suhteellisen hyvin toimiva septipumppu) ja sen jälkeen tekaisin meille pasta-annokset lounaaksi.

Keittelin meille sitten päiväkahveja Airistolle tultaessa ja meinasivat ihan jäädä juomatta kun siellähän sitten olikin taas jo tuulta. Purjeet ylös ja menoksi. Ihan kotirantaan asti tulimme purjevoimalla ja sitten tehtiinkin kunniakierrosta, että saatiin taas köli ylös, kun vielä jouduimme parkkeeraamaan vanhaan paikkaan. Rantautuminen meni sitten ihan plörinäksi. Sain kyllä takatolpan mutta tuuli käänsi veneen poikittain, eikä todellakaan oltu lähelläkään laituria että olisin uskaltanut hypätä. Olimme sitten kahden paikan välissä poikittain kiinni toisesta takatolpasta, onneksi oikealla reunallakin oli köysi, tosin se meinasi kyllä viedä meikältä sormetkin mennessään kun väännettiin keulaa kohti laituria. Loppujen lopuksi saimme veneen kiinni, mutta ei se kyllä mikään nappisuoritus ollut.