perjantai 3. heinäkuuta 2015

Örön linnakesaarelta kohti Högsåraa

Torstaiaamu valkeni Rosalassa kauniina. Yöllä ei kolissut, eikä narissut, joten hyvin tuli nukuttua. Kello ei sentään ollut herättämässä, vaikka vähän sitä myös pohdittiin. Monilla muillakin tuntui nimittäin olevan sama suunta kun meilläkin.

Öröseen tosiaan ajoimme koneella, eipä niillä tuulilla olisi kannattanut mitään rättejä nostakaan, taisi olla viikon leudoimmat tuulet.
Jonossa kohti Örön saarta, kuin köyhän talon porsaat.
Saavuttuamme satamaan hyvissä ajoin klo 10 jälkeen saimme huomata, että huhut pitivät paikkansa, täyttä oli. Tosin siinä päivän mittaan kävi kyllä kova vaihtokuhina, kun osa veneistä lähti vasta myöhemmin ja osa oli vain päiväkäynnillä.

Satamamaksun maksettuamme joimme munkkikahvit ja sen jälkeen lähdimme kiertelemään. Päivä oli helteinen ja onneksi muistimme ottaa vähän myös vettä mukaan kierrokselle. Kävimme kävelemässä lyhyehkön lenkin. Saarella olisi niin paljon tutkittavaa, että siellä voisi viettää halutessaan pari päivää. Silloin tosin kannattaa jo vuokrata polkupyörä, sillä on taatusti mukavampi liikkuva, varsinkin jos ei poikkea metsään. Me kyllä hieman poikkesimme sinnekin.
12" tykin varaosa putki
Bengtskärin majakka näkyy tykiltä

Lyhyt Ikävä
Laitoimme ruokaa veneessä ja nautimme helteisestä päivästä sitloodassa. Oli pakko vähän laittaa varjoakin auringon eteen kun se porotti niin polttavasti.

Neljältä alkoi naisten saunavuoro, joten suuntasin sinne, mitään hirveää ruhkaa ei ollut. Pasin mennessä miesten vuorolla, oli kuulemma saanut vähän jonottaakin että pääsi lauteille istumaan.

Illemmalla grillasimme vielä grillipaikalla makkaraa ja tuli valvottua hieman normaalia pidempäänkin. Auringon laskettua puiden taakse, alkoi olla jo sen verran viileää että siirryimme sisätiloihin lukemaan.

Perjantaiaamu näytti yhtä hienolta kuin edellinenkin päivä. Tuulta tosin oli ennustettu mukavanlaisesti. Lähtiessämme tyhjensimme vielä septin.

Aika pian lähdön jälkeen nostimme ison ja pääsimme alkumatkasta jo pelkästään sillä ihan mukaviin vauhteihin. Nostimme vielä fokan seuraksi vauhdittamaan matkantekoa ja tuulta riittikin lähes koko matkan ihan kunnolla.

Högsårassakin oli tullessamme jo melko täyttä, mutta vielä mahduttiin laituriin. Kävimme juomassa kakkukahvit Farmor`s Cafessa. Loppupäivälle ei ole isompia suunnitelmia. Syödään ja otetaan aurinkoa, täällä on nimittäin ihan hellelukemat, onneksi tuuli vähän vilvoittaa välillä.
Huomenna on suunnitelmana purjehtia kohti Turkua, kun allekirjoittaneen kesäloman loppu häämöttää.