Harmillinen takaisku tämä moottorin rikkoutuminen, no nyt sitten pikavauhtia moottoria purkamaan ja miettimään mitä sille kannattaa tehdä. Eilen moottori nostettiin pois taas Salmisen nosturin avulla, oli helppo paikka nostaa ja toimenpiteeseen ei mennyt kuin viitisen minuuttia. Kuljetus autotalliin ja purkamaan.
Moottorin hajottua veikkailin viaksi männänrengasta (joko jumiutuminen tai katkeaminen), mutta purkaessa osottautui että vika ei ollutkaan siinä.
|
Moottori nostovalmiina. |
|
Helppo nostaa, lähes suoraan ylöspäin. |
|
Moottori kotiverstaalla. |
|
Ensimmäinen löydös: vääntynyt venttiilinostin |
|
Imuventtiili vinossa ja osunut mäntään (männässä jälki). |
|
Myös tangon nostinkuppi rikkontunut. Siruja löytyi kannen koloista. |
Syytä miksi venttiili on koskettanut mäntää ja tanko mutkalla en vielä ole keksinyt. Jako ei voi olla pielessä, koneessa on hammasrattailla pyöritetty nokka-akseli. Jotain on joko juminut tai venttiilivälykset olleet liian isot, tai sitten ihan joku muu syy.
Moottorin korjaus nyt kuitenkin näyttää taloudellisesti järkevimmältä, vielä lisää purkamista ja varmistan ettei kannessa ole liian isoja syöpymiä, jolloin pitäisi kansi vaihtaa ja se alkaa olla jo rajoilla kannattavuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti