Kevät on saapunut myös veneelle ja remontit jatkuvat. Tänään kävin
lasten kanssa veneellä värkkäämässä. Tein roskikselle uuden paikan,
ennen se sijaitsi karttapäydän kaapissa, nyt se ei sinne mahdu koska
lähes koko karttapöydän alapuoli menee jääkaapille. Samalla kun
tiskikaapissa rakentelin niin otin yhden turhaksi jääneen merivesiletkun
pois ja siihen liityvän y-haaran (onpa sitten taas yksi paikka vähemmän
mistä voi vuotaa).
Olen pohtinut moneen kertaan mitä tehdä veneen sähköasennusten kanssa, no päätin sitten ryhtyä niitä korjailemaan ja selvittelemään. Nyt se on helpompaa kun ei ole kalusteita sähkökeskuksen edessä.
Tässä veneessä kuten niin monessa muussakin veneessä on käynyt että vuosien mittaan uusia laitteita ja johdotuksia on lisätty ja kuka milläkin tavalla, yleensä kuitenkin huonosti. Epäluotettavia liitoksia ja johto sekamelska mistä vian paikantaminen, kun se varmasti tulee, on vaikeaa.
Luotettavia liitoksia ei tehdä näin!
Akkujohdotukset ovat vaarallisen näköiset, ei minkäänlaista värikoodausta, eli akun plus voi olla punainen, musta tai sininen. Ei näin!
Koitin etsiä "jälkeen" kuvia näistä sähköistä, mutten löytänyt. Minkälaisia muutoksia teit? Onkohan niistä kuvia olemassa? Oliko karttapöydän purkaminen iso homma? Pitikö porata/sahata/hajottaa osia pois, vai lähtivätkö ruuvaamalla?
VastaaPoistaHommattiin itse viime talvena myös Guyline 95 ja kiinnostaa tietysti millaisia ratkaisuja muut ovat tehneet.
Itsellä oli tuossa akkutilassa kaksi perus akkua, jotka oli eroteltu diodilla. Vaihdoin tilalle yhden ison 265Ah AGM akun huviakuksi ja siirsin starttiakun takaosaan. Akut erotin CTEKin D250S DUAL DC/DC lauturilla, johon voi kytkeä sekä koneen laturin että aurinkopaneelin.
Eipä niistä jälkeen kuvista paljoa näkisi, mutta perusmuutos jonka tein oli kunnolliset virtajakoblokit sekä plus että maapuolelle, sama sulaketaulu ja katkaisimet on edelleen käytössä. Epäilyttävät liitokset poistin tai tein uudelleen kunnon liitoksilla. Tein lähes kaikki akkukaapelit uusiksi ja akkujen välille automaatti akkureleen, joka onkin toiminut kuin se kuuluisa junanvessa. Kykentäkaavio uusituista sähköistä on olemassa jos se kiinnostaa. Nykyään akkutilassa on vain akut ja akkurele.
VastaaPoistaKarttapöytä lähti muistaakseni melko helposti irti, muutama ruuvi oli piilossa jotka repesi irti karttapöydän tai rungon reunasta. Koska tein koko karttapöydän uudelleen ei tarvinnut sääliä vanhaa, en muista olisiko ollut edes mahdollista saada vanhaa rikkomatta irti.
Kiitoksia tiedoista. Olen alkanut itse keräämään vähän valokuvia ja muuta tietoa osoitteeseen: http://guyline95.blogspot.fi
VastaaPoistaEhkä siitä on jollekin jotain iloa.