Autopilotti
Ehkä merkittävin uusivaruste on autopilotti, ostin sen jo syksyllä kun sattui olemaan hyvässä tarjouksessa Marineasssa, samalla tilasin tälle langattoman kauko-ohjaimen kun sekin oli tarjouksessa. Kun sitten lueskelin valmistajan ohjeita niin tulin siihen tulokseen että peräsinkulma-anturikin kannattaa ostaa, no se tuli hankittua venemessuilta Marinean osastolta ja pystyivät vielä siihen antamaan ihan kohtuullisen messualennuksen.
Autopilotti on Raymarinen valmistama EV-100 järjestelmä ruoripilotti, lisäksi tarvittiin tietysti adapteria ja pidempää liitoskaapelia koska ihan kaikkea tarvittavaa pilottipaketissa ei tullut (vaikka paljon siinäkin oli tarvittavia osia).
Muutama autopilotin osa |
Ruoriyksikön asennus oli muuten selkeätä mutta mukana tullut yksikön lukitustappin kiinnitys piti muuttaa täysin erilaiseksi kuin valmistaja sen oli ajatellut.
Lukitustapin kiinnitys kahdella rst lenkillä + 2-komp epoksiliima. |
Pedestaalin sisällä uusi muovinen levy. |
Jostakin pätkähti päähän että keulajatke teleskooppi tikkailla voisi olla kätevä, koska ei enään keulaportaat unohdu laatikkoon kun ollaan rantautumassa ja muutenkin se helpottaa keulasta rantaan kulkua.
Asennus oli periaatteessa helppo, mutta kyllä hetken joutui harkitsemaan ennenkuin raaski porata veneen keulaan ja kylkeen kiinntysreiät. Kiinntysreiät ja kappaleet on luonnollisesti vielä tiivistetty sika 291 massalla. Samalla piti tehdä pieni tiikki askelma siistimään keulan vanhojen rosteri osien jälkiä.
Aurinkopaneeli
Pidemmillä reissuilla varsinkin luonnonsatamissa ja pitkien purjehduspäivien jälkeen akkujännite on laskenut huolestuttavan alas ja vanha aurinkopaneeli ei ole kovin paljoa energiaa tuottanut (huono sijainti ja pieni teho), tätä epäkohtaa korjaamaan tuli nyt sitten hommattua 50W paneeli ja sille valmis teline sekä MPPT lataussäädin. Nämä sattuivat olemaan tarjouksessa Hjertmansilla ruotsissa.
Teline on NOA:an valmistama eloksoidusta alumiinista tehty sarja, erittäin kätevä joskin pientä tuunausta tarvittiin että sain sen pystyputkeen kiinni.
Rikin köydet
Rikin köydet vaihettiin ihan vain sen takia kun vanhat oli kovasti kuluneen näköiset ja kovettuneet, ei ole kovin mukavaa jos köydet rikkoontuu kesken lomareissun, taitavat yleensä hajota siten että kuori irtoaa ja jäävät pahimmilla jumiin maston kehriin. Uudet ovat purjeiden nostimien osalta dyneema ytimellä ja polyesterikuorella ja muut perinteisempää polyesteri ydin ja kuori tyyppisiä. Tarvittaviin köysiin on pleissattu silmukat päihin.
Puomin alaliikin taljaan tuli myös kiinnitettyä huomiota ja nyt se liikkuukin erittän kevyesti, uudet köydet ja uusi ploki plus kaikkien puomin kehrien akselien voitelu auttoi.
Vielä kirkkaat uudet köydet |
Samalla tilauksella paneelin kanssa tuli vihdoin ja viimein ostettua spinnupuomin teline, kaiteisiin kiinnitettävä malli.
Nyt spinnupuomi on omassa telineessä. |
Kerran vielä paskaletkujen vaihto, tällä kerralla vahdoin myös kaikki huohotusletkua ja tyhjennysletkua myöten uusiin. Toivottavasti on niin laadukasta kuin mainostetaan.
Talven aikana karttaplotterin kartta päivitettin uuteen, aiempi olikin vuodelta 2010, eli jo oli aikakin.
Samalla tuli hankittua uudet suojat tuulimittarin näytölle ja monitoiminäytölle, vanhat olivat erittäin hauraita, UV säteily tehnyt tehtävänsä.
Polttoaineasäiliön mittari ja anturi vaihtui uusiin (uuden anturin sai tiivistettyä kunnolla) ja mittari siirtyi sisätiloihin pois rankasta ulkoilmasta.
Talven aikana tuli värkättyä myös akkumonitori ja sekin siirtyi veneeseen Sen osalta varmaan pientä tuotekehitystä tapahtuu kesän aikana, ainakin softapäivitystä pitää tehdä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti