tiistai 29. toukokuuta 2018

Telakka puuhat

Hieman meni pitkäksi tilanneraportointi kevään korjauksista ja lisävarustelusta, tuli oltua aika tiiviisti telakalla koko kevät. Niin kuin tavallista, meni töihin paljon kuviteltua enemmän aikaa.

Autopilotti
Ehkä merkittävin uusivaruste on autopilotti, ostin sen jo syksyllä kun sattui olemaan hyvässä tarjouksessa Marineasssa, samalla tilasin tälle langattoman kauko-ohjaimen kun sekin oli tarjouksessa. Kun sitten lueskelin valmistajan ohjeita niin tulin siihen tulokseen että peräsinkulma-anturikin kannattaa ostaa, no se tuli hankittua venemessuilta Marinean osastolta ja pystyivät vielä siihen antamaan ihan kohtuullisen messualennuksen.
Autopilotti on Raymarinen valmistama EV-100 järjestelmä ruoripilotti, lisäksi tarvittiin tietysti adapteria ja pidempää liitoskaapelia koska ihan kaikkea tarvittavaa pilottipaketissa ei tullut (vaikka paljon siinäkin oli tarvittavia osia).
Muutama autopilotin osa
Asennus olis muuten ollut aika suoraviivaista mutta eri yksiköiden paikkaa ja kiinnitystä piti pohdiskella jonkin aikaa, kompassi/kiihtyvyysanturi yksikkö pitää olla kaukana rauta ja magneettisista osista ja kuitenkin niin että sen merkkivalot voi tarvittaessa helposti nähdä. Samaten  varsinainen kurssitietokone/ruorimoottorin ohjausboksi piti sijoittaa mahdollisimman lähelle akkua ja ruorimoottoria ja että sen diagnostiikka merkkivalon näkee. Toisaalta halusin ne siten etteivät kuluta veneemme vähäisiä kaappitiloja eivätkä ole heti näkyvissä. Myös peräsinkulma-anturin kiinnitys aiheutti harmaita hiuksia, peräsimen mekaniikkaan ei ollut tehty helpoa paikkaa anturin liitostangolle.

Ruoriyksikön asennus oli muuten selkeätä mutta mukana tullut yksikön lukitustappin kiinnitys piti muuttaa täysin erilaiseksi kuin valmistaja sen oli ajatellut.
Lukitustapin kiinnitys kahdella rst lenkillä + 2-komp epoksiliima.
Samalla kun joutui availemaan erilaisia paikkoja pilotin asennuksen takia, oli joitakin kohteita pakko korjata ja parannella, kuten pedestaalin sisällä oleva levy joka estää kaapeleiden pääsyn ruorikoneistoon. Se oli näppärästi jossain vaiheessa tehty käsittelemättömästä puulevystä ja sen nyt arvaa että pedestaalin sisälle on aikojen saatossa päässyt kosteutta niinpä levyssä kasvoi komeat lahottajasienet. Korvasin ko levyn 15mm paksulla polyeteenilevyllä, nyt ei lahoa. Eikä tietenkään voinut olla fiaxailemasta muutamia muitakin osia kun ne kerran oli irti.
Pedestaalin sisällä uusi muovinen levy.
Keulajatke
Jostakin pätkähti päähän että keulajatke teleskooppi tikkailla voisi olla kätevä, koska ei enään keulaportaat unohdu laatikkoon kun ollaan rantautumassa ja muutenkin se helpottaa keulasta rantaan kulkua.

Asennus oli periaatteessa helppo, mutta kyllä hetken joutui harkitsemaan ennenkuin raaski porata veneen keulaan ja kylkeen kiinntysreiät. Kiinntysreiät ja kappaleet on luonnollisesti vielä tiivistetty sika 291 massalla. Samalla piti tehdä pieni tiikki askelma siistimään keulan vanhojen rosteri osien jälkiä.

Aurinkopaneeli
Pidemmillä reissuilla varsinkin luonnonsatamissa ja pitkien purjehduspäivien jälkeen akkujännite on laskenut huolestuttavan alas ja vanha aurinkopaneeli ei ole kovin paljoa energiaa tuottanut (huono sijainti ja pieni teho), tätä epäkohtaa korjaamaan tuli nyt sitten hommattua 50W paneeli ja sille valmis teline sekä MPPT lataussäädin. Nämä sattuivat olemaan tarjouksessa Hjertmansilla ruotsissa.
Teline on NOA:an valmistama eloksoidusta alumiinista tehty sarja, erittäin kätevä joskin pientä tuunausta tarvittiin että sain sen pystyputkeen kiinni.

Rikin köydet
Rikin köydet vaihettiin ihan vain sen takia kun vanhat oli kovasti kuluneen näköiset ja kovettuneet, ei ole kovin mukavaa jos köydet rikkoontuu kesken lomareissun, taitavat yleensä hajota siten että kuori irtoaa ja jäävät pahimmilla jumiin maston kehriin. Uudet ovat purjeiden nostimien osalta dyneema ytimellä ja polyesterikuorella ja muut perinteisempää polyesteri ydin ja kuori tyyppisiä. Tarvittaviin köysiin on pleissattu silmukat päihin.

Puomin alaliikin taljaan tuli myös kiinnitettyä huomiota ja nyt se liikkuukin erittän kevyesti, uudet köydet ja uusi ploki plus kaikkien puomin kehrien akselien voitelu auttoi.
Vielä kirkkaat uudet köydet
Muuta pientä parannusta
Samalla tilauksella paneelin kanssa tuli vihdoin ja viimein ostettua spinnupuomin teline, kaiteisiin kiinnitettävä malli.
Nyt spinnupuomi on omassa telineessä.
Myös takajatkeen mystisen luukun saranat ja niiden ruuvikiinnitykset tuli uusittua, aiemmin tuppasi saranat ruostumaan ja osa ruuveista oli korkkannut irti.

Kerran vielä paskaletkujen vaihto, tällä kerralla vahdoin myös kaikki huohotusletkua ja tyhjennysletkua myöten uusiin. Toivottavasti on niin laadukasta kuin mainostetaan.

Talven aikana karttaplotterin kartta päivitettin uuteen, aiempi olikin vuodelta 2010, eli jo oli aikakin.
Samalla tuli hankittua uudet suojat tuulimittarin näytölle ja monitoiminäytölle, vanhat olivat erittäin hauraita, UV säteily tehnyt tehtävänsä.

Polttoaineasäiliön mittari ja anturi vaihtui uusiin (uuden anturin sai tiivistettyä kunnolla) ja mittari siirtyi sisätiloihin pois rankasta ulkoilmasta.

Talven aikana tuli värkättyä myös akkumonitori ja sekin siirtyi veneeseen Sen osalta varmaan pientä tuotekehitystä tapahtuu kesän aikana, ainakin softapäivitystä pitää tehdä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti